sumber dari pak cik Facebook

Haha secara tiba-tiba terkeluar topik B A N J A R. Actually dengan bangganya cik miela mengaku keturunan Banjar, malangnya tak berapa nak cekap bahasa keturunan sendiri, kehkeh. Darah banjar nie mengalir dari my parents belah my mom lah. Pengetahuan asas bahasa banjar adalah sedikit, contoh word yang cik miela tahu macam di dalam gambar di atas tu. Kalau nak buat ayat penuh dalam bahasa banjar cik miela tahu ayat " Ambik warek jadi kuli lagi nyaman" (itulah ayat dalam kepala cik miela yang boleh buat,hahahaha). For your information, kawasan Kuala Kurau ni memang ramai orang banjar pun.

Mengikut wikipedia, orang banjar berasal dari wilayah kalimantan Selatan, maknanya saya nie asal dari indonesia ke? Donolah. Mereka menggunakan bahasa Banjar, yang pada asasnya adalah bahasa Melayu. Nama Banjar diperolehi dari Kesultanan Banjarmasin atau dipendekkan menjadi Banjar, bertepatan dengan nama ibukota pada mula berdirinya.



So kesimpulannya, tak kira la korang orang banjar ke, jawa ke mahupun bugis. Berbanggalah dengan keturunan sendiri. Hahaha sebenarnya tak tahu nak buat ayat penutup nie, oklah jumpa di entri yang lain pula.

2 Comments

  1. kulaan je la yg tau..hahaha..yg lain tak tau dah..mesti dok lepak ban pecah :P
    anyway.. fatin liyana who? link ape?

    ReplyDelete
  2. taklah..ban pecah salu org dating je,hakhak.. Fatin liyana is hottest blogger

    ReplyDelete