Monday, December 27, 2010

Maher Zain - Insha Allah | Insya Allah | ماهر زين - إن شاء الله





Every time you feel like you cannot go on
You feel so lost
And That you're so alone
All you is see is night
And darkness all around
You feel so helpless
You can`t see which way to go
Don`t despair and never lose hope
Cause Allah is always by your side

Insha Allah [x2]
Insha Allah you`ll find your way
Insha Allah [x2]
Insha Allah you`ll find your way

Every time you commit one more mistake
You feel you can`t repent
And that it's way too late
You`re so confused, wrong decisions you have made
Haunt your mind and your heart is full of shame

Don`t despair and never lose hope
Cause Allah is always by your side

Insha Allah [x2]
Insha Allah you`ll find your way
Insha Allah [x2]
Insha Allah you`ll find your way

Turn to Allah
He`s never far away
Put your trust in Him
Raise your hands and pray
OOO Ya Allah
Guide my steps don`t let me go astray
You`re the only one that showed me the way
Showed me the way [x3]

Insha Allah [x2]
Insha Allah we`ll find our way
Insha Allah [x2]
Insha Allah we`ll find our way
Insha Allah [x2]
Insha Allah we`ll find our way
Insha Allah [x2]
Insha Allah we`ll find our way
Insha Allah [x2]
Insha Allah we`ll find our way
Insha Allah [x2]
Insha Allah we`ll find our way

Thursday, December 09, 2010

dugaan dan kejayaan

Beberapa jam sebelum mengambil keputusan PMR, Zainisha  Amanina dan juga kawan-kawanya berdebar – debar menunggu keputusan. Keputusan mereka juga akan menentukan ke mana halatuju mereka  ke aliran pelajaran mereka di tingkatan empat mana ataupun ke sekolah  berasrama yang lain. Dalam menunggu keputusan, fikiran Amanina masih melayang entah kemana.

            “ Nina, awak belajar bersungguh-sungguh bila saya tiada nanti. Sebab awaklah pelajar harapan di dalam kelas ini. Kalau boleh, awak gantikan tempat saya sebagai ketua kelas ni”. Itulah kata-kata terakhir Muzafar kepada Amanina. Amanina fikir kata-kata Muzafar hanya gurauan semata-mata. Lagipun Muzafar kadang kala selalu bergurau denganya.

            Ketika Muzafar keluar dari perkarangan sekolah, Muzafar telah dilanggar oleh sebuah kereta. Amanina langsung tidak menyangka kawan baiknya sejak kecil, Muzafar akan meninggalkannya buat selama-lamanya. Selama ini lelaki itulah selalu menberi semangat untuk dia mencapai 8A dalam PMR. Kematian Muzafar menbuatkan pelajar dan guru kelas tiga Cempaka turut terasa kehilanganya. Muzafar merupakan ketua kelas yang berdidikasi. Atas amanah Muzafar, Amanina telah menjadi ketua kelas yang selama ini dipegang oleh Muzafar.

            Air mata Amanina jatuh ke bumi apabila mengimbas kembali mengenai detik kematian Muzafar. Mazafar sepatutnya menduduki peperiksaan dan mendapat keputusan PMR bersama-sama pada tahun ini. Tetapi, itulah dinamakan ketentuan Allah terhadap hambanya.

            Selepas beberapa bulan kematian Muzafar. Guru kelas mereka iaitu Cikgu Norisha pula meninggal dunia akibat barah otak. Pelajar tiga Cempaka tidak tahu selama ini Cikgu Norisha menghidap penyakit barah otak. Sebenarnya Cikgu Norisha sepatutnya menjalani pebedahan pada bulan Febuari, tetapi Cikgu Norisha enggan dan menangguhkan pebedahan pada hujung tahun ini kerana beliau ingin menumpukan pengajaran kepada pelajar kelas tiga Cempaka yang lemah dengan subjek Bahasa Inggeris. Beliau mahu semua pelajar kelas tiga Cempaka lulus subjek Bahasa Inggeris yang beliau ajar.

            “Cikgu mahu kamu lulus dan cemerlang dalam PMR. Tak susah jikalau kamu berusaha bersungguh-sungguh untuk lulus dan cemerlang kerana di mana ada kemahuan, di situ ada jalan.”pesan Cikgu Norisha telah menjadi pegangan pelajar kelas tiga Cempaka. Beliau telah memberi dorongan dan bimbingan kepada pelajar tiga Cempaka.

            Kehilangan Cikgu Norisha dan Muzafar menbuatkan pelajar tiga Cempaka terasa terpukul. Dua insan ini telah banyak berjasa kepada pelajar tiga Cempaka. Pada awalnya, kehilangan dua insan ini menbuatkan pelajar kelas tiga Cempaka berputus-asa untuk berusaha.  Namun Amaninalah telah merbuatkan mereka berubah.

            “Kenapa kamu semua cepat mengalah?. Bukankah pelajar tiga Cempaka ini tidak berputus-asa?. Jika mereka berdua tahu keadaan pelajar tiga Cempaka begini tentu mereka sedih melihat keadaan kamu semua yang sudah berputus asa. Sedarlah, mereka telah meninggalkan kita buat selama-lamanya. Mana semangat pelajar tiga Cempaka?”. Kata Amanina mebuatkan mereka pelajar tiga Cempaka sedar. Semangat belajar mereka mula meningkat sehingga mereka menghadapi peperiksaan PMR. Semua guru sekolah ini juga kagum melihat kesungguhan perlajar kelas ini untuk mencapai keputusan yang terbaik

            ‘’Amanina kenapa awak termenung lagi, cikgu suruh pergi dewan. Awak tak dengar ka?”kata Suria menyebabkan Amanina tersedar dari lamunanya. Dia melihat seolah-olah mengimbas kembali kisah sedih rakanya itu

            “Awak janganlah sedih. Saya tahu apa yang awak rasa. Jom kita pergi, ambil keputusan dekat dewan”pujuk Syarifah. Sememangnya mereka berdua sangat mengerti perasaan Amanina. Susah dan senang mereka lalui bersama.

            Mereka bertiga menuju ke dewan bersama-sama. Perasaan berdebar-debar menyelubungi hati mereka. Hasil usaha mereka dalam setahun ini akan diketahui apabila mendapat keputusan nanti. Perlahan-lahan mereka menlengkah sehingga mereka memasuki dewan. Setibanya mereka disana mereka menuju ke Cikgu Taufik. Sebelum mereka memasuki dewan, mereka diberitahu bahawa Cikgu Taufik akan mengantikan Cikgu Norisha untuk mengumumkan keputusan pelajar tiga Cempaka. Begitu juga dengan kelas lain, guru kelas mereka juga  mengumumkan keputusan mengikut kelas masing-masing.

            Satu persatu-satu nama pelajar tiga cempaka disebut. Rata-rata mereka mendapat keputusan 4A ke atas . Begitu juga Suria dan Syarifah, masing-masing mendapat 7A yang mendapat keputusan yang paling cemerlang  di kelas itu setakat ini. Amanina pula semakin berdebar-debar, maklumlah dialah orang terakhir mendapat keputusaan PMR dalam kelas ini.

            “Zainisha Amanina Bt Ahmad, tahniah walaupun kamu kelas pertengahan tetapi kamu berjaya mendapat semua A dalam PMR. Beri tepukan gemuruh kepada Zainisah” ucap cikgu Taufik dengan begitu bangga dengan kejayaan anak muridnya itu. Kedengaran suara pelajar 3 Cempaka agak riuh. Masing-masing begitu kagum dengan kejayaan Zainisah. Mereka tidak menyangka ada pelajar dari kelas pertengahan ini mendapat 8A dalam PMR. Lantas mereka saling mengucapkan tahniah kepada Zainisah. Mereka bangga kerana rakan mereka mendapat keputusan yang cermelang.

            Zainisah begitu bangga sekali atas kejayaanya itu. Ini kerana berkat usaha, tujuk ajar guru dan rakan dan juga doa. ”Ya Allah, terima kasih kerana engkau menberi nikmat kejayaan ini kepada hambamu ini. Ku juga bermohon agar engkau menberikan ketenangan di sana kepada mereka yang banyak berjasa kepadaku iaitu Muzafar dan Cikgu Norisha. Tempatkanlah mereka ini kepada orang yang beriman. Amin”.
            

Sunday, December 05, 2010

Aku Budak Sains

Assalamualaikum sume. Memadangkan sudah masuk bulan 12, mila nak imbas kembali kenangan2 pd tahun ni la.  Sebagai pelajar sekolah menengah la kan, masa hidup mesti dipenuhi dengan kehidupan di sekolah. Bermula masuk ke kelas 4SC1 kemudian di tukar ke 4SC2. Tapi bukan sebab turun kelas, tapi atas keleraan mila sendiri yer.
                Erm, selama dua bulan duduk kelas 4SC1, best juga kan. Disitu sy byk pelajari drpd mereka. Maklumlah mereka kebanyakan pandai, dan mila rasa kerdil disitu. Sebab dulu sy bukanlah kls atasan tetapi duduk dikls pertengahan. Mereka pun baik2 juga. Cuma sy xdpt kenali mereka lebih dekat, sbb sy ingin tukar kelas. Sy tukar kelas bukan sbb mereka, tp adalah………..

Antara nama2 yg sy msih ingat:
-Amir khan (org plh popular kt sklh)
-Raja Nor Hanani(fans korea)
-Suhaida (gila2 cikit)
-Zaemah
-Haliza
-Izzat Amir
-Azean
-Atikah azwa
-Izzati(pandai orgnye)
-Najihah
-Tan(budak cina)
-Naim

Dan lain2..bukan xingt nama, tp nak cepat sbb sy nak tulis utk 4SC2 pulak

                Bila masuk bila 3, entah berapa hari bulan sy msuk ke 4SC2. Distu sy jumpa exclassmate sy.  Mujur depa ingt lagi sy. Mmg budak kls depa riuh, dn buat sy terhibur dgn lawak2 depa tulah. Nak tahu budak laki ada 10 org je tp riuh. Siap ada group lg iaitu GBB(Geng Budak Belakang) dan satu lg Tunder Bird yg entah apa maksudnya. Budak perempuan xlah riuh sgt, sume ok2 je. Kdag dok kls tu juga byk gossip juga, tp rahsiah deh……Walaupun ada yg pdang remeh terhdap kls kmi, tp kmi tetap berusaha supaya setaraf dgn 4SC1(1 persaingan yg sihat,huhu). Ops lupa nk gtaw, budak perempuan pula ada 20 org boleh dikatakn nisbah 1 lelaki bersamaan 2perempuan, 1:2..fuhh dasyat tue..Ni antara nama pelajar 4SC2 pula………
-Fadlin(yg palig riuh dan suka buat lawak)
-Fauzan(ketua kls)
-Nasirah(penolog kls)
-Wani(Bendahari)
-Sham(pengawas yg riuh)
-Juriah
-Fatin
-Hani
-Ikhwan
-Zul
-Akmal rasid(yg kecik)
-Akmal Said(yg tinggi)
-Syakila(budak baru)




In this photo:
atas-Are-,lin, Ojan, Alan, zul, Sham, Azzat, Che Wan, Eko, Akmal Said, Akmad Rasid
tengah-Hani,fidah, Nashafira, Fazy, Ana, Nai, Idah, Cikgu Syakira, Che Are, Tikah, Ika, Atik
bawah-Nas, Wani, Fatin, Jue, Fikah, Saidatuk, Rahimah, Mila(me)



Dan lain2,,,.yg disenaraikn diats tu boleh dikatakn popular dikls kmi..Bagi mila la,sbb cikgu kmi suka sebut nma2 mereka nieh, ..Tapi cikgu kmi mudah ingt nama budak laki kls nie berbanding budak pompan sbb budak laki xramai kn…hmm, takat ni jelah nak cerita pun, xm larat nk taip pjg2…HAPPY HOLIDAY

Monday, November 22, 2010

Spongebob Squarepants

Salam semua..kali ni kali mila nak buat ruangan baru..namanya photo galeri..Kat ruangan ni korang boleh guna gambar2 mila paparkan utk dijadikan profile picture ke, wallpaper dan sebagainya. So, tak payah la nak cari gambar kat goggle yer cuma kat blog ni je. So just klik gambar di bawah ni and save...kali sy letak gambar dlm kartun spongebob squerepants



spongebob petak


karekter spongebob


tangkap obor2


patrik star


Happy birthday


sanddy


spongebob and friend

spongebob main obor2


doremon vs spongebob


mr crab dan duit

takat nie gambar2 yg mila kongsi. Di lain kali sy akan letak gambar lain..kalau nak request kat ruangan chit chat tau

Thursday, November 11, 2010

Yuna - Gadis Semasa (High Quality Sound Studio Version)


Oh begini rasanya cinta
Bila diagung-agungkan kuasanya
Dan aku begitu naif untuk dirimu
Kerna usia

Oh sekarang bukannya masa
Untuk kau ungkit lagi salah siapa
Dan engkau terlalu ego untuk diriku
Kau memang begitu
Korus
Bukalah mata oh
Yang selama ini kau pejamkan
Dan lihatlah diriku
Buanglah buanglah
Buang curiga yang telah lama kau simpan
Yang mungkin memudaratkan mu
Aku memang begitu
Tetap seperti dahulu
Terlalu menyanyangi diri mu
Kau mahukan gadis semasa
Yang bisa memberikan kau segalanya
Dan engkau tak mampu melihat
Apa yang ada di depanmu
Kau mahukan perubahan dunia
Tetapi pada aku kau sama saja
Dan engkau terlalu ego untuk diriku
Kau memang begitu
Ulang Korus 2x

Aku memang begitu
Tetap seperti dahulu
Terlalu menyayangi dirimu
Oh aku memang begitu
Tetap seperti dahulu
Terlalu menyayangi diri
Terlalu menyayangi diri
Terlalu menyayangi dirimu

Saturday, November 06, 2010

Aku dan November


Assalamulaikum dan salam 1 M’sia kpd sume flowwerku. Kali ni sy nak tulis ttg apa ek??. Pasal November la. Macam2 peristiwa berlaku pd bulan November. 5 hrbln November adalah hari depavali yg disambut oleh msyrkt india. Dinegara M’sia ini, msyrkt lain juga boleh mnymbut perayaan krna pegangan yg kuat konsep 1 Malaysia. Pastu pulak, 14 hrbulan is my birthday. I’m so happy. Ttp kwn sy pun ada yg lahir pd bulan November juga. Happy birthday yer kpd yg lahir pd bulan November. Then, 17 hrbln pula raya haji yg dismbt oleh msyrkt Islam. Maka lembu2 di ladang akan menjadi korban. Kesian kan?. Tapi nk buat mcm na, dh lembu utk dikorbankan. Kalau raya haji bln ni, maka cuti sekolah bermulalah, lagipun dah masuk bln November. All student di Malaysia tentu happy apabila bermulanya cuti sekolah. Macam2 aktiviti mereka rancangkan. Namun ada org yg kurang bernasib baik di bulan ini. Contonya warga Indonesia yg mnglami 2 becana alam iaitu gempa bumi dan gunung berapi. Mujurlah negara kita tiada gunung berapi yang aktif kan??. Di M’sia apa kurangnya, org2 utara mengalami musim banjir. Mcam2 berlaku di bulan November.Takat sni je sy mampu tulis, jumpa di lain kali yer. Happy November!!!

Thursday, November 04, 2010

MILEY CYRUS VS HANNAH MONTANA



Seperti sedia maklum, hampir semua remaja di dunia sudah mengenali artis ini, iaitu Miley Cyrus.  Miley merupakan bintang remaja popular dalam  siri Hannah Montana terbitan Disney Channel. Siri ini telah mencetus satu fenomena baru apabila Berjaya mencatat jumlah penonton seramai 5.4 juta sekali gus menjadikan rancangan ini sebagai rancangan Disney Channel yang paling sukses.
            Miley merupakan anak kepada penyanyi country terkenal iaitu Billy Ray Cyrus bersama isterinya, Leticia “Tish”. Semantara itu, adik beradaiknya lain ialah Noah Lisdsey Cyrus , Brandi Cyrus, dan Christoper Cody Cyrus.Oleh kerana sewaktu kecilnya selalu tersenyum, dia dipanggil smiley dan seterusnya bertukar kepada Miley dan kekal sehingga hari ini.
            Karier Miley bermula apabila dia menbintangi siri Tv Doc. Miley juga turut menbintangi filem Big Fish dan juga beberapa iklan komersial. Selepas itu, Miley turut mencuba nasib mengikuti pelbagai ujibakat yang diadakan oleh pihak Disney. Namun begitu kehadiranya tidak diterima oleh pihak Disney kerana usianya terlalu kecil. Oleh kerana Miley terlalu ingin membintangi siri TV, Disney telah memanggilnya sekali lagi dan menbenarkannya mengikuti sesi uji bakat untuk watak dalam Hannah Montana dan berjaya. Mley Cyrus mula di kenali ramai. Rancangan ini Berjaya mencetuskan fenemona baru yang mana Miley sendiri tidak pernah menyangka impaknya seperti ini. nama Hannah Montana sinonim dengan Miley Cyrus
Namun begitu beberapa tahun kemudian, imej Tween Idol/ idola remaja begitu sinonim denganya telah disingkirkan dan digantikan imej yang lebih seksi dan matang apabila umurnya semakin meningkat. Ramai peminatnya kecewa atas transformasi Miley ini. Ia juga menarik perhatian ibu bapa yang menpunyai anak sebaya Miley. Mereka berpendapat, apa yang dilakukan  oleh renaja seperti Miley itu amat menbimbangkan kerana ia mampu mempengaruhi anak-anak mereka yang meminati Miley dan menjadiakan Miley sebagai idola.
            Perubahan pada Miley dikatakan mula berlaku sekitar tahun 2009. Penyanyi dan pelakon kelahiran Texas bersungguh-sungguh untuk menjadi lebih dewasa dan segera meinggalkan alam kanak-kanaknya. Pelbagai kenyataan telah diberikan olehnya dalam setiap temu ramah yang diadakan. Selain menyatakan hasrat untukk berkahwin, dia juga pernah menyatakan hasrat untuk keluar dari rumah keluarganya dan tinggal bersama teman lelakinya, Liam Hemsworth.
            Ramai jurnalis berpengaruh barat berpendapat, kisah perubahan Miley itu bukan lagi sesuatu yang baru. Ia telah lama bertapak di kalangan selebriti kanak-kanak Hollywood. Contonya, Lindsay Lohan. Pada awalnya Lindsay Lohan diminati ramai dan menjadi sanjungan peminat-peminat, Namun, imej bersih tercalar setelah memberontak menuntut hak untuk menjadi dewasa. Tidak mustahil, Miley juga akan mengikuti jejak langkah mereka. Bahkan juga Miley akan lebih teruk daripada mereka.

Sunday, October 31, 2010

Justin Bieber - Never Say Never ft. Jaden Smith


Never say never (never never never)
You see I never thought that I could walk through fire
I never thought that I could take a burn
I never had the strength to take it higher
Until I reached the point of no return
And there's just no turnin back
When your heart's under attack
Gonna give everything I have
It's my destiny
I will never say never (I will fight)
I will fight till forever (make it right)
Whenever you knock me down
I will not stay on the ground
Pick it up, pick it up
Pick it up, pick it up (up up up...)
And never say never (ne-never say never x3)
I never thought that I could feel this power
I never thought that I could feel this free
I'm strong enough to climb the highest tower
And I'm fast enough to run across the sea
Cuz there's just no turnin back
When your heart's under attack
Gonna give everything I have
Cuz this is my destiny
I will never say never (I will fight)
I will fight till forever (make it right)
Whenever you knock me down
I will not stay on the ground
Pick it up, pick it up
Pick it up, pick it up (up up up...)
And never say never
Here we go
Guess who
J Smith and JB
uh huh
I got you lil' bro
I can handle him
Hold up, aight, I can handle him
Now he's bigger than me, taller than me
And he's older than me, and stronger than me
And his arms are little bit longer than me
But it ain't on a JB song with me
I be tryna chill
They be tryna side with the thrill
No pun intended was raised by the power of will
Like Luke with the force if push comes to shove
Like Kobe with the fourth, ice water with blood (Let's go!)
I gotta be the best
And yes we're the flyest
Like David and Goliath
I conquered the giant
So now I got the world in my hand
I was born from two stars
So the moon's where I land
Yeah
I will never say never (I will fight)
I will fight till forever (make it right)
Whenever you knock me down
I will not stay on the ground
Pick it up, pick it up
Pick it up, pick it up (up up up...)
And never say never
Never say never
I will never say never (never say never)
I will fight till forever (make it right)
Whenever you knock me down
I will not stay on the ground
Pick it up, pick it up
Pick it up, pick it up (up up up...)
And never say never (ne-never say never, never say it x3)
And never say never (ne-never say never x3)
And never say never

Friday, October 01, 2010

Dari khayalan menjadi kenyataan

Dewasa ini, banyak laman social yang terdapat di internet seperti Facebook, Twitter, blog dan myspace. Daripada kanak-kanak hinggalah warga emas , ada yang menpunyai laman social. Namun begitu, ada satu laman social yang lain daripada yang lain dan ia semestinya buatan Malaysia. Laman sosial ini di kenali sebagai Sekolah Sri Bangsar. Dulu, ia dinamakan sebagai Buletin Sri Bnagsar.
            Sebenarnya, Sekolah Sri Bangsar ini adalah ciptaan novelis remaja AinMaisarah.  Sekolah Sri Bangsar ini hanyalah sebuah sekolah maya yang dicipta bagi mengumpul semua pembaca buku AinMaisarah. Para pembaca novel AinMaisarah dapat berinteraksi sesama sendiri di sini. Semua gambar dan cerita hanyalah ciptaan AinMaisarah dan tidak ada kena mengena dengan realiti sebenar. Kesemua watak pelajar dan cikgu di dalam Sekolah Sri Bangsar ini terdapat di dalam kesemua novel AinMaisarah. Sebagai contoh, gambar bangunan Sekolah Sri Bangsar di atas hanyalah khayalan penulis.

Kisah penubuhan Sekolah Sri Bangsar(Berdasarkan khayalan penulis sahaja);
Sekolah Sri Bangsar telah ditubuhkan pada 1982 oleh Dato' Seri Ainon Maisarah. Pada ketika itu Dato' Seri Ainon Maisarah, adalah ahli parlimen kawasan Sri Bangsar. Sekolah Sri Bangsar bermula sebagai sebuah Sekolah Menengah Kebangsaan Sri Bangsar (sebuah sekolah kerajaan)
Kini selepas 26 tahun, Sekolah Menengah Kebangsaan Sri Bangsar bertukar status kepada sekolah swasta, sekaligus ditukar namanya menjadi Sekolah Sri Bangsar. Sekolah Sri Bangsar dibeli oleh seorang tokoh usahawan yang terkemuka di Malaysia iaitu Tan Sri Hisham.
Sekolah Sri Bangsar mempunyai dua sesi persekolahan. Pelajar tingkatan satu, dua dan tiga bersekolah pada sesi petang. Pelajar tingkatan empat dan lima pula menimba ilmu pada sesi sebelah pagi.
Sekolah Sri Bangsar terkenal sebagai juara bertahan peringkat negeri bagi kejohanan bola sepak. Sekolah Sri Bangsar juga sentiasa disebut-sebut sebagai sekolah yang berdaya saing dan berwawasan seiring dengan cabaran globalisasi masa kini.
Pemberitahuan : Pihak pengurusan AinMaisarah menerima beberapa emel daripada ibubapa yang mencari sekolah ini sekitar Bangsar. Bagi mengelak kekeliruan, pihak pengurusan AinMaisarah ingin menyatakan di sini bahawa Sekolah Sri Bangsar ini adalah ciptaan novelis remaja AinMaisarah
            Bagi yang merdaftar dalam laman Sekolah Sri Bngsar mereka berpeluang mendaftar nama sebagai pelajar  Sekolah Sri Bangsar dan boleh menyertai forum bicara di sana. Setiap pelajar mereka akan diberi status tingkatan satu di Sekolah Sri Bangsar walaupun berapa umur pelajar itu. Menariknya, semakin banyak interaksi online yang dilakukan, maka status itu akan dinaiktaraf kepada tingkatan dua hingga tingkatan lima. Untuk menyertai komuniti ini hanya klik di laman web ini.
  Sekolah Sri Bangsar

Saturday, September 25, 2010

cerpen :Qaseh (sri 2)

Seminggu kemudian….


            “Hari ini kita ada kejutan. Seorang pelajar kelas ini telah  memecah rekod yang selama ini tempat pertama yang selalu dipegang oleh Fazura kini telah dirampas oleh Qaseh. Tahniah Qaseh”puji Cikgu Jamilah juga seorang guru kelas  dan juga guru yang turut mengajar subjek sejarah.

            Semua pelajar dikelas itu menberi tepukan gemuruh kepada Qaseh.  Mereka saling mengucapkan tahniah keapada Qaseh. Mereka sungguh kagum dengan kejayaan Qaseh.


             Namun ada sepasang mata mejeling tepat ke arah Qaseh . Rupa-rupanya Fazura yang mempunyai perasaan ketidakpuas hati terhadapnya.Jika sebelum ini Fazura sering  mendapat nombor satu. Tiada sesiapa  sebelum ini mampu mengugat kedudukan Fazura. Malah Fazura juga pelajar harapan bagi SPM Sekolah Sri Bangsar .Kali ini kehadiran Qaseh mencabar kedudukanya sebagai pelajar yang menjadi harapan guru dan sekolah.

            “Aku kena berbuat sesuatu. Budak tu telah memalukan aku. Tunggulah nanti” getus hati Fazura. Perasaan dendam mula bertunas dalam jiwa, semakin hari semakin menbara. Ditambah lagi dengan senyuman milik gadis bernama Qaseh ini.

Tuesday, September 21, 2010

keistimewaan kucing menurut Islam





1. ^Kisah dari Abdullah bin Umar, bahwa Muhammad bersabda, "Seorang wanita disiksa karena mengurung seekor kucing sampai mati. Kemudian wanita itu masuk neraka karenanya, yaitu karena ketika mengurungnya ia tidak memberinya makan dan tidak pula memberinya minum sebagaimana ia tidak juga melepasnya mencari makan dari serangga-serangga tanah." Hadits shahih diriwayatkan oleh Imam Muslim.


2. Kisah dari Abu Hurairah, Muhammad bersabda, "Seorang wanita disiksa karena seekor kucing yang tidak diberi makan dan minum serta tidak pula ia melepasnya mencari makanan dari serangga-serangga tanah." Hadits shahih riwayat Imam Muslim.

3. Diriwayatkan dan Ali bin Al-Hasan, dan Anas yang menceritakan bahwa Nabi SAW pergi ke Bathhan suatu daerah di Madinah.
Lalu, beliau berkata, “Ya Anas, tuangkan air wudhu untukku ke dalam bejana.”
Lalu, Anas menuangkan air. Ketika sudah selesai, Nabi menuju bejana.
Namun, seekor kucing datang dan menjilati bejana. Melihat itu, Nabi berhenti sampai kucing tersebut berhenti minum lalu berwudhu.
Nabi ditanya mengenai kejadian tersebut, beliau menjawab, “Ya Anas, kucing termasuk perhiasan rumah tangga, ia tidak dikotori sesuatu, bahkan tidak ada najis.”


4. Diriwayatkan dari Dawud bin Shalih At-Tammar dan ibunya yang menerangkan bahwa budaknya memberikan Aisyah semangkuk bubur.
Namun, ketika ia sampai di rumah Aisyah, tenyata Aisyah sedang solat. Lalu, ia memberikan isyarat untuk menaruhnya.
Sayangnya, setelah Aisyah menyelesaikan solat, ia lupa ada bubur. Datanglah seekor kucing, lalu memakan sedikit bubur tersebut.
Ketika ia melihat bubur tersebut dimakan kucing, Aisyah lalu membersihkan bagian yang disentuh kucing, dan Aisyah memakannya.
Rasulullah Saw bersabda, “Ia tidak najis. Ia binatang yang berkeliling.” Aisyah pernah melihat Rasulullah Saw berwudhu dari sisa jilatan kucing,
(HR AlBaihaqi, Abd Al-Razzaq, dan Al-Daruquthni).

Sunday, August 15, 2010

Mizz Nina feat.Colby O'Donis - What you waiting for [ Official Music Vid...


Baby, I never seen someone with your body


You make me want get this party started

Hey baby, come in tell me what this all, baby, baby

Tell me what you what you waiting for



Baby, I never seen someone with your body

You make me wanna get a little naughty

Hey baby come in get it it's all yours, baby, baby

Tell me what you what you waiting for



Its your birthday

So tell me what you want to

Its my birthday

I really wanna get with you

Drop the beat now and may be we can get it started

Well go insane and take you to the after party



So what's your name

Hey baby what's your name (oh yeah)

Sexys my name

Yeah sexys my name

OK and whats your game

Hey baby what's your game

OK I like to play

I I like to play



Baby, I never seen someone with your body

You make me want get this party started

Hey baby, come in tell me what this all, baby, baby

Tell me what you what you waiting for



Baby, I never seen someone with your body

You make me wanna get a little naughty

Hey baby come in get it it's all yours, baby, baby

Tell me what you what you waiting for



Hey sexy girl from Kuala Lumpur

Hey baby that's me I'll be on the dance floor

I got you with surprise we pop in up in VIP

and if I ask nice can I take you home with me



[2X]

So what's your name

Hey baby what's your name (oh yeah)

Sexys my name

Yeah sexys my name

OK and whats your game

Hey baby what's your game

OK I like to play

I I like to play



Baby, I never seen someone with your body

You make me want get this party started

Hey baby, come in tell me what this all, baby, baby

Tell me what you what you waiting for



Baby, I never seen someone with your body

You make me wanna get a little naughty

Hey baby come in get it it's all yours, baby, baby

Tell me what you what you waiting for



Baby let's get crazy

Come and loose control

You want to tear up the after party

I know you want some more

I wanna see you with that body

Working down real low

Baby yeah Come and get it

What you what you waiting for



Baby, I never seen someone with your body

You make me want get this party started

Hey baby, come in tell me what this all, baby, baby

Tell me what you what you waiting for



Baby, I never seen someone with your body

You make me wanna get a little naughty

Hey baby come in get it it's all yours, baby, baby

Tell me what you what you waiting for

Saturday, August 14, 2010

cerpen: Qaseh (sri 1)

Petang ini Qaseh belajar berkumpulan di rumah Hanita juga bersama Sarah. Maklumlah minggu depan mereka akan menghadapi peperiksaan pertengahan tahun. Mereka berbincang tentang subjek Matematik Tambahan dan Kimia. Sarah meghadapi masalah subjek Matematik Tambahan manakala Hanita pula masalah dengan subjek Kimia. Selesai berbincang, mereka bersembang sebentar bagi menghilangkan tekanan.




“Tak sangka awak pandai daripada kami, Qaseh. Baru beberapa minggu awak sekolah kat sini. Ramai orang kata awak lebik bijak daripada Fazura. Tak macam Fazura sombong lagi kedekut ilmu. Awak pula sudi berkongsi ilmu dengan semua orang. Jika perangai awak berterusan sebegini, saya yakin kuputusan SPM sekolah makin meningkat tahun depan.”puji Sarah. Kebenaran kata Sarah memang terbukti. Sebelum kehadiran Qaseh, Fazura selalu dipuji oeleh cikgu sekolahnya. Tetapi malangnya dia seorang yang agak sombong dan kedekut ilmu. Makin dipuji makin sombong.



“Tapi saya risaulah, saya lihat Fazura tu macam tak suka kepada saya.Saya tak berniat nak ambil perhatian daripada semua orang” kata Qaseh. Qaseh merasakan Fazura seolah-olah iri hati sejak Qaseh berpindah di Sekolah Menengah Sri Bangsar. Tetapi itu semua sangkaan Qaseh sahaja. Jikalau tidak seperti sangkaannya, dia berasa lega. Dia tidak mahu ada orang iri hati terhadapnya.



“Memang patut kalau Fazura tu iri hati kat awak. Biar dia sedar dengan perangainya. Sebagai seorang yang berilmu janganlah sombong. Tapi Cik Qaseh makin pandai makin kasih dengan Cik Qaseh ni kan”gurau Hanita.



“Dah nama ini ibu bapa saya yang beri, saya terima. Hari dah nak malam ni saya kena balik dulu. Nanti mak saya risau. Jumpa esok ya”kata Qaseh sambil berjalan ke arah basikalnya.



◊◊◊

10 soalan cepumas ttg Shahir F8

Nama: Ahmad Shahir B Zawawi


Tinggi:168cm

Berat: 67 kg

Adik-beradik: 5 orang

Pendidikan: Matrikulasi UIAM



Hobi: bermain futsal

Prinsip hidup: Usaha janji yang terbaik.

10 Soalan cepumas:

1. Syarat menjadi kekasih Shahir?

Shahir: Bila dah tiba waktunya nanti, saya nak kekasih yang sedap mata memadang, amat memahami diri dan karier saya. Saya tak kisah dia bertudung atau tak. Apa yang penting hatinya mestilah sentiasa jujur dalam perhubungan. Kalau boleh saya nak cari kekasih pilihan sendiri kerana ini soal masa depan saya. Tapi saya tidak menolak jika saya ditakdirkan bertemu gadis pilihan keluarga.



2. Bagaimana kalau Shahir tak sukakan seseorang?

Shahir: Elak bertemu denganya. Bimbang suasana bertambah tengag. Sejujurnya, saya tak suka bergaduh jadi kalau cari pasal, lebih baik saya menjauhkan diri.



3. Apa perkara pertama yang kamu pelajari sejak meninggalkan AF8 ?

Shahir: Oh, sungguh banyak benda baru yang saya pelajari. Antaranya ialah belajar untuk tidur dua jam sehari kerana komitmen terhadap karier, selain belajar untuk berdisiplin perihal masa.



4. Shahir menangis bila…

Shahir: Kalau tengok orang2 tua yang masih berkerja dan pergi kesana sini tanpa anak-anak menbantu. Saya sensitive sangat bila tengok anak2 yg biarkan ibubapa masih berkerja walaupun mereka tua dan uzur.



5. Dengar cerita kamu dan adira sedang mengenali hati budi masing-masing. Benarkah?

Shahir: Hehehe…mengenali hati budi macam mana tu?. Hakikatnya, kami mengenali budi atas dasar kerja saja. Tidak lebih daripada itu. Cinta bukan komitment saya buat masa sekarang. Kerja nombor satu!



6. Idola seni yang menjadi inspirasi dan mengapa?

Shahir: Jamal Abdilah. Saya memilihnya kerana terpegun dengan suara yang sukar untuk di cari ganti. Walaupun beliau sering diasak kontroversi, namun dia cukup steady dan masih popular hingga kini. Paling penting, suranya tidak berubah sejak dahulu hingga kini. Cayalah!

7. Andaikan bukan orang popular?

Shahir: Saya dah buka pusat futsal di Kampar, Perak. Ini memang cita-cita saya dan sebelum dapat Af8, saya dah mohon pinjaman bank. Sekarang benda ini terpaksa saya tengguhkan dahulu.



8. Rakan Af8 yang paling rapat dengan kamu?

Shahir: Daus kerana kami sekepala



9. Lima perkara tentang yang peminat tidak mengenali kamu?

Shahir: boleh memasak, sensitif, sukakan kanak-kanak, tak suka tengok perempuan menangis atau orang tua menangis n saya fobia dengan darah.



10. Kalau dapat hadiah sebuah pulau?

Shahir: Nak buka resort yang tak mahal. Saya nak buat konsep ala kampung. Mahu semua orang mampu datang. Tak macam resort lain yang ada sekarang yang mahal harganya kalau nak bercuti.



Sumber: mangga, URTV dan Remaja

duit sukarno??

Pernah dengar tak tentang keajaiban duit sukarno??. Disini mila akan bercerita sedikit mengenai duit ni


Sukarno lebih terkenal dgn gelaran Bung Sukarno merupakan presiden pertama Indonesia. Namun wajah bekas presiden ini itu bersongkok dan tertulis kalimah allah dibucunya kekal tercetak di mata wang kertas rupiah di era pemerintahan beliau. Anehnya, sehingga hari ini, mata wang tertera gambar Bung Karno, istimewanya yang bernilai Rp1,000 pernah dikeluarkan pada tanggal 1956 terus diburu dan dicari oleh rakyat Indonesia dan segelintir rakyat Malaysia.

Duit ini dikatakan menpunyani majis tersendiri. Duit itu dikatakan boleh menlangkung ditapak tangan. Malah dikatakan berpuaka dan boleh menjadi ibu duit. Selain itu, apabila duit ini diimbas pada cahaya ultra ungu, maka ayat al-quran kelihatan.Secara fizikalnya, wang kertas sukarno berbentuk empat segi tepat lakaran gambar sang mantan presiden Indonesia sukarno.

Ada pihak mengatakan ia mampu melenhkung di atas tapak tangan kerana tenaga haba yang dilepaskan tubuh pada tapak tangan manusia. Ada juga pihak yang menguar-guarkan kertas tersebut bertindak balas dengan nadi dan darah manusia

Disebalik keajiaban duit ini ada sesetengah pihak menyalahkan gunakan duit ini. Duit ini mampu menarik duit dari alam ghaib. Mata wang yang memiliki kuasa magis ini mestilah memiliki cetakan pada tahun 1954 bernilai R p 1,000 dan tertera nombor siri yang sama seperti 000,99 atau 999. Malah duit ini turut dilelong dengan bidaan yang tinggi sehingga mencecah ribuaan ringgit kerana kuasa duit ini.

Namun persolan bermain diminda, bagaimanakah duit ini boleh menlengkung diatas tapak tangan tetapi tidak dibahagiaan tubuh lain?. Menurut Dr, Geri ia terjadi kerana kadar kelembapan di tapak tangan adalah tinggi. Disebakan unsur minyak yg terdapat dikertas itu akan bertindak balas dengan kadar kelembapan tapak tangan. Peluh di tapak tangan akan menolak unsur minyak sehingga ia melengkung.

Utk menbuktikan lagi cuba cari material kertas tersebut di pasaran. Terdapat beberapa ketebalan kertas yang berbeza-berbeza dengan harga tidak sampai RM3. Selepas itu potong kertas tersebut menjadi bentuk bulat ataupun emapat segi. Memang betul, apabila diletakkan di atas tangan ia akan melengkung seperti di dakwa. Malah, jika ia diletakkan didlm bkas berisi air ia akan juga akan bergulung-gulung seperti rokok daun.

Sekarang bru tahu rupa duit itu melengkung di sebabkan unsur minyak di dalam..Bukanya disebabkan kuasa majis kat duit tu…tetapi bgaimana duit itu boleh menarik duit dari alam ghaib??waallahualam…………….

Sumber: majalah mastika & infiniti

Shahir AF8 - Kebahagiaan Dalam Perpisahan



kebahagiaan dalam perpisahan

Tak perlu ucapkan sepatah kata
Kerna lantang terbaca dari muka
Kau dan daku sudah tiada
Keserasian di jiwa
Mungkin magisnya sudah hilang



Tak perlulah kita mencuba lagi
Betulkan kesilapan perhubungan ini
Bila setiap perbincangan
Menjadi perbalahan
Manakah agaknya cinta kasih



Chorus

Embun pun takkan mampu menyubur sekuntum
Bunga yang layu pada musim luruh
Yang dulunya mekar di sinar suria
Bila sudah kering pasti akan gugur



Seperti cinta kita yang jelas ternyata
Semakin lama oh semakin rekah
Menimbulkan tanya apa mungkin kita
Temu kebahagiaan dalam perpisahan



Usah titis air mata kau tangiskan
Ku dah cukup menampung selautan
Begitu lama ku pendam
Tapi hanya berdiam
Kerna cuba menafi realiti



Ulang Chorus



Kebahagiaan dalam perpisahan





Lirik Lagu Kebahagiaan Dalam Perpisahan oleh Shahir AF8

ramadan datang lagi


salam ramadan kpd sesiape yg lawat blog. ni first pos mila wat untuk blog ni.mila bru jew wat blog.erm, pasal ramadan, cuma datng setahunsekali je. setiap kebaikan yang kita buat pd bulan ramadaan ni kita akan memperolehi byk pahala yg berlipat kali ganda berbanding bulan sebelumnya..selain itu, dalm bulan ramadan kita dapat mengikat hubungan silaturahim sesama keluarga coz bila kita berbuka puasa kebanyakanya mestilah berbuka puasa bersama keluarga kan..kalau buka puasa seorang jew, makan pun tak kenyang,huhu. bulan ramadan sgt istimewa buat orang islam kerana ia menunjukan identiti agama islam itu sendiri. bila ramadan, bazar ramadhan ada, jual bju raya ada, kuih raya, prabot raya ada n macm2 adalah kan. ok lah smapai disni jew. sebelum tu ada sebuah pantun utk korang.
buka puasa makan laksa,
kpd korang selamat berpuasa,

jumpa lagi