Salam readership. Malam ni rasa tetiba nak update entri. Yelah kan semangat makin berkobar nak update blog sejak CPUV pertama naik hahaha. Just petang tadi Miela ternampak satu page ni tentang bahayanya merkuri dalam krim muka.

Sebelum Miela berkira-kira nak beli KCP, krim cepat putih *bukan nama krim sebenar haha* yang berlambak di pasaran kan. Orang cakap 3 hari muka jadi putih plus hilang jerawat degil, tapi Miela rasa macam pelik je macam pelik je. Persoalanya apa benda dorang tauk dalam krim tu?, dahlah murah, effect pun cepat. Erm curious kan?.

Bayangkan benda ni tempek kat muka??

Tapi korang tak tahu sebenarnya ada benda asing dalam krim tu, dah berbahaya boleh menyebabkan kanser. Nama pun krim muka mesti  tempek kat muka. Kalau jadi apa-apa kat muka macam mana?. Well muka tu pun eset penting, sayang kalau kita rosakkan dengan tangan sendiri.

Krim paling berbahaya bila ada merkuri. Tahukah merkuri apa benda?. Setahu Miela merkuri ni benda yang ada dalam termometer kan?. Biasanya krim merkuri ada ciri-ciri khas seperti:

1. Krim Pada umumnya melekit. Sebagian lagi ada yang mencampurkan merkuri dengan bedak sejuk (bedak jerawat), agar nampak lebih cair.

2. Krim pada umumnya tidak HOMOGEN (tidak menyatu & kasar), bila didiamkan minyak akan terpisah dengan bagian padat.

3. Bau logam merkuri tercium atau sebagian menggunakan parfume menyengat utk menghilangkan bau logam merkuri tersebut.

4. Warna umumnya sangat menarik, kerana tidak menggunakan bahan pewarna utk kosmetik, umumnya menggunakan bahan pewarna tekstil (cap kupu-kupu) warna kuning dan warna krim putihnya pearly (mengkilat seperti mutiara)

5. Bila diusapkan pada kulit lengan terasa panas dan gatal.

6. Pada pemakaian awal meyebabkan iritasi pada kulit dan kemerahan bila terkena sinar matahari.

7. Warna Putih pada kulit tidak lazim, umumnya pucat

8. Kulit dapat berubah putih dalam waktu singkat (kurang 1 minggu, tergantung kadar kandungan merkuri, makin tinggi makin lebih cepat memberikan warna putih)

9. Tidak timbul jerawat sama sekali, hal ini disebabkan lapisan kulit epidermis kita telah rosak, kulit sudah tidak mengandung protein & melanin yang berfungsi utk melindungi radiasi sinaran matahari juga sudah tidak berfungsi, sampai kulit yang telah tercemar merkuri termasuk nyamuk pun tak ingin hinggap kat kita.

10. Pori-pori tampak mengecil & halus, ini sebenarnya disebabkan lapisan kulit terluar wajah kita telah nipis oleh logam merkuri, nampak sepintas lalu kulit mengecil & halus. Untuk mengujinya anda boleh merasakan dengan mencubanya pada sinaran matahari, kulit terasa terbakar, gatal disertai kemerahan, hal ini disebabkan kulit wajah sudah tidak mendapat perlindungan dari melanin yang berfungsi melindungi wajah kita dari radiasi matahari.

11. Bila anda telah tercemar merkuri & pemakaian dihentikan, akan timbul jerawat kecil-kecil disertai rasa gatal.

12. Bila pemakaian dihentikan akan bintik-bintik hitam di bawah kulit sebagian ataupun merata diwajah

13. Warna Putih pada kulit wajah lama-kelamaan akan berubah menjadi abu-abu lalu selanjutnya kehitaman

14. Untuk lebih lanjutnya dapat menyebabkan kanser kulit, kerosakan jaringan tubuh & menyebabkan kematian.

15. Dapat menlambatkan pertumbuhan, menyebabkan cacat & kematian pada JANIN.


See, look scary effect?, terus tak jadi beli krim KCP. Pastikan krim-krim yang korang pakai takde ciri-ciri di atas. Mungkin ada yang cakap "ala takda kesan pun, ok je muka aku". Yess mungkin takda kesan buat masa sekarang, tapi kesannya mungkin beri kesan jangka panjang. "Macam mana kalau ter pakai krim tu?". Don't worry, korang hentikan pakai krim tu and guna pencuci muka supaya dapat neutralkan balik muka korang.

Dan korang nak tahu benda ni boleh beli secara borong di Indonesia. Produk macam ni boleh beli  RM450-800 sekilo dan dapat mengkasilkan 1000 botol cream. Contohnya macam gambar dibawah



Kadang-kadang kesan yang cepat tulah beri kesan buruk pun datang cepat. So berhati-hati nak beli krim apa pun, bukan nak cepat cantik je. Info ini semua dari page Bahaya CREAM Mencury . Dan mungkin jugak boleh rujuk portal ni. Miela just nak kongsi, sebab Miela caring pasal korang *cehwah. Agak-agak lepas ni nak pakai krim apa ya? haha pakai bedak sejuk jelah.

3 Comments

  1. nice sharing dear.. before ni pernah tahu tapi yang menyampaikan maklumat tu tak citer secara detail. thank you dear. (:

    ReplyDelete
  2. nice blog :) Btw kalau sudi follow http://tips-blogging-treatment.blogspot.com/. saya akan follow balik ty :)

    ReplyDelete
  3. Nice sharing dear. Nak cantik cepat tapi side effect dia lagi teruk. So beware when choosing/using beauty products.

    ReplyDelete