Salam readership. Agak mengambil masa juga Miela nak jawab soalan pengunjung blog sorang ini. Tapi Miela usahakan untuk menjawab oalan pengunjung blog. Ada yang tanya blog ni pakai blogskin apa?. Loading jugak nak jawab sebab ingat-ingat lupa gitu. Bukan apa, setahun sekali Miela tukar blog skin, kadang-kadang satu tahun tu tukar kaler je. Apa yang penting bagi Miela biarlah blog ni nampak kemas dan cepat loading je tak perlu design lawa-lawa sangat pun. 

Template blog memang Miela design sendiri dan sebahagian daripada tutorial di internet. Namun ada 3 point yang penting dalam pengunaan blogskin Miela gunakan.

1.  Template simple

Basic utama Blog Cik Miela mengunakan template simple. Template simple ni ringan dan mudah nak edit sendiri. Template ini memang ada disediakan di blogger. Just pergi theme>customize>theme>simple.


2. Guna background menarik
Untuk background pula, tak payah susah-susah edit code html just pergi theme>customize>background. Dan jumpa seperti dibawah.


Korang boleh gunakan background yang disuggestkan atau ada di internet. Selalunya Miela ambil backrground dekat Zingerbug dari dulu hingga sekarang.


3. Sidebar dan post title background
Template simple nampak kosong jika tiada warna dan font menarik. Di bahagian ini Miela tak dapat terangkan secara detail tentang cara tukar sidebar dan post title background. Untuk tukar background sidebar dan post title boleh cari tutorial di google. Sebab Miela pun ambil tutorial digoogle setiap kali nak menukarnya 😅. Kat situ bermacam-macam tutorial ada, tinggal tukar warna atau background sahaja. Kalau font pula senang je pergi theme>customize>advance.



Miela harap jawapan ini dapat kepada yang menayakanya tentang blogskin Miela gunakan. Ya langsung tak mengunakan template special pun. Yang paling penting blog kita mesti mesra penguna, ringan, mudah dibaca dan kemas itu sahaja. 


3 Comments

  1. Betul tu.. yang penting kemas dan ringan..

    http://ceritaaisyaismail.blogspot.my/

    ReplyDelete
  2. hai miela :)

    haah betul2. sy pon mcm miela jugak kalo nak tukar template ke ape ke mesti google aje sbb smuanya ade tutorialnye kat situ hehehe. better pilih template blog yg simple & cepat loading sbb nti kwn2 singgah takdelah org klik [X] aje sbb lambat loading hehehe

    ReplyDelete
  3. setuju dengan ayat last sekali , biar blog mesra seo , mera pengguna , loaadingnya tak lambat

    ReplyDelete