Showing posts with label ceritera cik mila. Show all posts
Showing posts with label ceritera cik mila. Show all posts

Thursday, April 12, 2012

Cerpen: Janji Kita

Sudah 3 hari 3 malam aku menangis kerana keputusan Abah untuk menghantarku ke sini. Puas ku pujuk, Abah tetap dengan pendiriannya meskipun Mama juga turut memujuk agar aku tidak “di usir” dari banglo mewah. Menghantarku ke kawasan jauh dari bandar metropolitan, menbuat dadaku sesak. Mana tidaknya, aku terpaksa tinggal dengan nenekku di kampung yang sememangnya dari dulu aku tidak pernah akrab dengan nenek sendiri di tambah pula segala kesenanganku di tarik balik. Segala aktivitiku yang aku gemari seperti membeli belah, menonton wayang dan bermain boling bersama-sama kawan tidak dapat aku lakukan disini dan tinggallah aku di desa yang jauh dikemewahan.
Hari ini hari pertama aku berada di sekolah ini. Langsung tiada perasaan teruja datang ke sekolah ini.Warna diding-diding bangunan sekolah ini sudah luntur warnannya. Persikitarannya tidak seceria dengan sekolah aku dahulu. Kemudahan prasarana juga kurang. Tiada menariknya di sekolah ini, nama pun sekolah luar bandar.
“Nanti bila Lia sekolah kat sini, Lia dapat kawan baru tau. Mereka semua baik-baik. Kalau ada apa-apa call Mama tau.” Itulah pesan Mama sekadar untuk menenagkan hati aku. Kawan-kawan?. Mana bisa aku mendapat kawan-kawan di sekolah ini. Sesunggunya aku rindu kawan-kawanku di sekolah lama, Mimi, Jess, Fifiy dan Sofea.
Aku sudah tidak tahu menbuat apa di sini. Dari tadi asyik berdiri di koridor bangunan ini. Tadi Cikgu Safiyah memintaku ke kelas 4 Anggerik sendiri kerana Cikgu Safiyah ada hal yang tidak dapat dielakkan. Cikgu Safiyah sudah memberitahuku arah ke kelas baruku, tetapi aku hanya endah tak endah mendengar kata-kata cikgu. Akibatnya, sudah 10 minit aku terpacak disini. Walaupun ada pelajar lalu lalang di sini, aku masih segan untuk bertanya. Itulah malu bertanya sesat jalan.
“Awak budak baru ke?. Kenapa awak masih tercegat disini?. Sekarang kan waktu berlajar.” Tanya seorang pelajar lelaki yang dari tadi aku tidak sedar kehadirannya di sebelahku. Menbuat aku terkejut sehingga terangkat bahuku sedikit.
“Erm, ya saya budak baru. Awak tahu di mana kelas 4 Anggerik?. Saya dari tadi pening mencari di mana kelas 4 Anggerik” Tanyaku. Sudah alang-alang dia menegurku. Lagipun aku sudah tidak tahan terpacak disini, sudahlah panas hampir berpeluh-peluh aku dibuatnya.
“Oh, kelas 4 Anngerik dekat blok sebelah, tingkat dua. Apakata saya tunjukan awak jalan ke kelas 4 Anggerik. Lagipun saya memang hendak ke blok sebelah sebab kelas saya bersebelahan dengan kelas awak. Jom ikut saya” pelawa lelaki itu yang aku belum ketahui namanya.
Aku aku turuti sahaja katanya, demi menuju ke kelas baru aku. Lantas aku ekori langkahnya.
“ Nama saya Zul Husni, panggil saya Husni. Saya dari kelas 3 Teratai. Nama awak apa ye?”
Hendak ku jawab atau tidak pertanyaannya. Kalau diikutkan hati malas untuk menjawab pertanyaan budak kampung ini. Dari tadi lelaki itu asyik memadangku sahaja, rimas dibuatnya
“ Nama saya Syazatul Eylia, panggil saya Lia” jawabku
“Ooo, sedapnya nama awak. Kalau awak perlukan apa-apa awak boleh minta bantuan saya. Maklumlah awak kan pelajar baru. Ha, sekarang dah sampai pun. Inilah kelas 4 Anggerik. Oklah, saya pergi dulu. Semoga awak gembira berlajar di sekolah ini” tutur Husni sebelum dia berlalu pergi.
Nampaknya inilah kelas aku. Macam reban ayam saja aku tengok, ini kelas ke atau reban ayam?.
***
Aku membuka ikatan tali kasut yang tersimpul serta sarung kaki yang tersarung di kakiku. Selesai kasut dan sarung kaki terpisah dari kaki ku, aku meletakannya di tempat rak kasut.
“Lia dah balik ya. Nanti lepas Lia mandi, makan tau. Nenek masak ikan masak lemak. Nanti boleh nenek makan tengah hari dengan cucu nenek” terdegar suara nenek dari dapur sebaik sahaja aku masuk ke rumah.
“Nenek tak payah tunggu Lia. Lia dah makan kat sekolah, nenek makanlah sorang”
Seleraku mati dengan masakan nenek. Entah bersih atau tidak masakan kampung ini. Sebenarnya aku lapar dan tadi aku hanya berbohong sahaja kepada nenek. Masakan bandar lebih terlekat di lidahku. Nasib baik aku sempat bawa bekalan sebanyak mungkin ketika aku “dicampakkan” di rumah ini. Menu makan tengah hari ini hanya secawan mi segera.
Pintu bilikku ditutup. Kemudian aku mencampakan diri ke di katil. Fuhh penat sunguh hari ni. Rimas betul dengan sekolah baru ku sendiri. Aku masih tidak dapat menyesuaikan diri di sekolah kampung.
Jika disekolah lamaku, tiap-tiap hari pasti aku bersemangat untuk ke sekolah. Berjumpa dengan kawan-kawan dan berborak-borak. Jika waktu bergini, pasti aku dan kawan-kawanku melepak di mana-mana tempat sebelum pulang ke rumah. Di sekolah kampung sebegini, aku secara automatik menjadi seorang pediam. Tidak banyak bercakap seperti mana di sekolah lamaku.
Ada pula rakan kelas cuba menegurku, tapi aku masih bersikap dingin. Mereka menegurku dengan mengajak aku makan di kantin bersama-sama. Hanya gelengan kepala ku menyapa.
“Eylia tadi awak tak makan?. Nah ni baki cekodok yang saya beli di kantin. Ambillah satu, mesti awak lapar kan.” Syarimah menghulurkan kuih berbentuk bulat itu kepadaku.
“Erm tak payahlah. Hari ni saya puasa ganti.” Balasku. Padahal aku sangat lapar pada masa itu. Tetapi egoku menghalangnya.
Nampaknya aku perlu berlajar merasa makanan kampung, tapi entah bila. Mengharapkan bekalan yang ku bawa, lama kelamaan habis juga.
***
Hari ini seperti biasa aku hanya berehat di dalam kelas sahaja sementara rakan-rakan yang lain menghabiskan masa rehat di kantin. Walaupun seminggu sudah berlalu, masih aku belum menyesuaikan diri di sini. Merasa masakan kampung juga belum masih terlekat di lidah. Untuk tidak mensia-siakan waktu rehat ini, aku menyiapkan latihan matematik yang diberikan oleh Cikgu Saidiyah. Sememangnya subjek Matematik ini “makanan” buatku.
Sedang ralit meyelesaikan soalan bab matric eqution. Tiba-tiba muncul seorang lelaki tanpa segan silunya mengambil kerusi di sebelahku kemudian duduk di hadapan meja ku.
“Pandai juga awak selesaikan soalan ni, biasalah budak bandar. Saya dengar rakan-rakan sekelas awak lemah bab ni. Bolehlah awak tolong ajar mereka.” Husni menyapaku
“Awak ni buat apa kat sini?. Sibuk ambil tahu hal orang. Nak tolong ajar mereka bab ni, tegur pun tak pernah” balasku. Mengapalah budak Husni ni terlalu berani menegurku. Aku pula melayan saja, sedangkan rakan sekelas menegur pun aku tak seramah ini.
“Haha, ye ke?. Ke awak yang segan dengan mereka. Mereka semua baik-baik perangai. Mereka semua ikhlas kawan dengan awak. Awak sahaja tak tahu. Saya faham mungkin awak masih kekok di sini, tapi awak perlukan orang-orang disini supaya awak dapat menyesuaikan kehidupan di sini. Saya tahu awak belum dapat menyesuaikan diri. ”
Wah Husni pandai kau beri ceramah. Kau macam tahu-tahu je aku masih kekok dan kaku dengan suasana disini.
“Awak ni suka buat-buat tahu. Mana awak tahu yang kononnya saya masih belum dapat menyesuaikan diri di sini?. Pandai jer awak buat serkap jarang” aku menbidas kata-katanya tadi.
“Haha, tengok pun sudah tahu. Buat apa kalau tiap-tiap hari masa rehat duduk dalam kelas. Langsung tak jejak kaki ke kantin. Kalau awak dapat menyesuaikan diri dah tentu awak rehat bersama-sama dengan classmate awak. Awak sanggup tahan lapar awak daripada pergi rehat bersama mereka”
Kata-kata Husni tadi buat aku terdiam. Arghh biarkan saja, buat tak tahu sudah. Aku mula sambung dengan kerjaku seseolah tidak mendengar kata-kata Husni tadi. Husni pula melepaskan keluhan. Mungkin dia ingat kata-katanya tadi langsung tidak menberi kesan terhadapku seperti mencurah air ke daun keladi.
“Awak ni cekodok saya bawakan untuk awak. Awak mesti lapar. Sedap tau masakan cekodok buatan mak cik kantin ni” Husni menhulurkan cekodok kepadaku.
“Tak nak!!” jawabku sambil menjelir lidah. Apalah istimewa kuih berbentuk bulat tu, dah rupanya buruk tentu tak sedap.
Husni terus mengambil buku latihan Matematik aku di meja secara tiba-toba.
“Awak ni kenapa Husni?. Tiba – tiba awak rentap buku saya. Bagilah balik buku saya balik, saya nak buat kerja ni”. Aku mula merasa geram dengan sikap Husni.
“Saya tak kan bagi buku ni kat awak selagi awak tak makan cekodok yang saya bagi ni”
“Tak nak!!”
Aku segera mendapatku buku matematik dari tangan kiri Husni. Terpaksa aku terjengket-jengket mendapatkan buku aku kembali kerana Husni lebih tinggi dariku. Tanpa sedar tubuhku hampir sahaja dengan Husni. Membuatkan mata kami saling berpadangan. Aku malu dengan situasi ini, lantas mengambil cekodok dari tangan kanan Husni kemudian masuk ke mulut dengan selamba. Sudah lupa dengan niat sebenar hendak mengambil buku matematik dari tangannya. Hmm, sedap juga kuih ni. Kenapalah dari dulu aku tak merasa kuih ni?.
“Nah ni buku awak. Sedapkan cekodok ni?. Oklah, dah bunyi loceng. Saya masuk kelas dulu. Awak ingat pesan saya. Saya percaya satu hari nanti awak dapat menyesuaikan diri di sini”
Husni berlalu pergi. Aku termegu dengan kata-katanya sebentar tadi.
***
Cikgu Safiyah memulakan ceramah pada pagi ini. Ceramah hari ini sempena Kem Jati Diri yang berlangsung selama sehari. Kesemua pelajar tingkatan 4 terlibat dalam aktiviti ini. Hampir lena dibuatnya mendengar ceramah cikgu. Namun dalam tersenguk-sunguk, Cikgu Safiyah mengumumkan setiap pelajar di dewan perlu dibahagikan beberapa kumpulan. Terus kepalaku tegak. Aduhh macam mana ni, tak retilah bergaul dengan mereka semua melainkan Husni.
Sebut tentang Husni, hubungan aku dengannya semakin rapat. Hari-hari dia menbawa cekodok kepadaku, sebab aku lebih suka rehat di dalam kelas. Sekarang cekodok sudah menjadi kegemaranku, kalau tak kerana Husni tak merasalah keenakan cekodok pisang buatan makcik kantin.
Syukur, mujur Husni kebetulan satu kempulan denganku apabila aku di bahagikan dalam kumpulan. Memang nasibku baik hari ni. Seramai 7 orang ahli kumpulan kami. Kami akan bersama-sama mereka sepanjang hari ini dengan aktiviti yang dirancang oleh guru-guru terlibat. Kumpulan kami sepakat melantik Husni sebagai ketua kempulan.
“Terima kasih kerana melantik saya sebagai ketua kempulan. Insyallah saya akan lakukan terbaik untuk kempulan ini. Kalau ada ketua, mesti ada penolongnnya. Oleh itu saya melantik Eylia sebagai penolong kempulan ini. Korang setuju kan?”. Ahli kempulan yang lain yang mengangguk sebagai tanda setuju.
Amboi memadai kau Husni lantik aku sebagai penolong. Kau ingat assistant kau ke?. Suka suki kau je buat keputusan, mentang-mentanglah jadi ketua kempulan.
“Hah apa lagi Lia, kenalkan diri” kata Husni separuh berbisik sambil menyikuku.
“Nama saya Sayazatul Eylia. Panggil saya Lia. Saya dari kelas 4 Anggerik”. Tahu tak?, dengan terpaksanya aku menujukkan keramahan terhadap ahli kempulan..
“Kalau nak tahu, Lia ni pemalu sedikit. So korang rajin-rajinlah tegur sapa dengan dia yer. Supaya Lia dapat menyesuaikan diri kempulan ini” tutur Husni dengan dengan lagak sebagai seorang ketua.
“Lia, tak payah risau. Kami semua friendly. Jangan segan-segan ya?”tegur salah seorang dari ahli kempulam kami.
Aku menbalas senyuman terhadap mereka. Ni mesti plan Husni untuk aku supaya aku lebih ramah dengan pelajar sekolah ni. Erm ada betulnya juga, sampai bila aku asyik menzipkan mulut dengan semua orang?.
***
Di waktu petang ini, aku mengahabiskan masa dengan menonton televisen. Saluran TV3 menjadi pilihanku. Masa ini digunakan untuk beristirahat setelah sepagian belajar di sekolah. Sedang asyik menonton televisen aku disuakan dengan sepingan cekodok pisang yang sememangnya makanan kegemaranku semenjak aku tinggal di kampung.
“Nah ni nenek masak cekodok ni buat Lia. Tentu Lia suka. Makanlah” ujar Nenek.
“Terima kasih nek. Sedap betul cekodok nenek buat ni” aku memuji masakan nenek. Nampaknya nenek tersenyum gembira, melihat cucunya kini berubah. Jika dulu aku selalu bersikap dingin dengannya.
“Nenek, nanti boleh tolongkan ajar Lia buat cekodok?. Lia tak retilah buat cekodok. Bolehlah nenek?.” Kataku sambil merengek manja.
“Boleh sayang. Nanti nenek ajar cara-cara buat cekodok. Tak susah manapun buat ceekodok ni. Hanya guna tepung dan pisang sebagai bahan utama. Kemudian di goreng. Itu ja”
“Lia sayang nenek” Aku menghadiakan pelukan kepada nenek. Terlihat nenek begitu terharu dengan kata-kataku tadi. Berkaca-kaca mata nenek.
“Lia minta maaf selama ni Lia banyak buat salah dengan nenek.”
“Tak pa Lia. Dah lama nenek maafkan Lia. Nenek sayang sangat kat Lia. Tak mungkin nenek marahkan Lia. “
Pelukan kami semakin erat. Terasa perasaan kasih sayang yang mendalam dalam pelukan. Aku bahagia sekali, kini tiada jurang hubungan antara cucu dengan nenek.
***
“Lia kami balik dulu ya. Esok jumpa lagi” kawan-kawanku melambaikan tangan ke arah. Aku juga turut melambai kepada mereka. Sebenarnya kami baru sahaja selesai buat study group . Maklum sajalah peperiksaan semakin dekat. Belajar berkempuluan dapat mengukuhkan ilmu yang sedia ada. Cuma aku merasa ada seseuatu yang tidak kena. Ada seorang lagi masih belum pulang ke rumah. Masih lagi ada seorang lagi duduk di pangkin sambil tersengih macam kerang busuk ke arah ku.
“Awak kenapa tak balik lagi?. Hari dah nak senja. Pergi balik sekarang” marahku sambil menepuk bahunya di belakang.
“Aduh sakitlah cik Lia oi. Yelah saya nak baliklah ni. Tapi saya nak cakap seseuatu dengan awak. Boleh?”
“Boleh tapi lima minit tau. Saya penat ni. Apa dia Husni?” kataku sambil menujuk angka lima kepada Husni.
“Awak seronok tak duduk kat kampung ni?”
“Laa yang tu awak nak tanyakan saya. Erm, saya rasa makin lama makin seronok duduk kat kampung. Tenang dan damai. Tak macam di bandar, kampung lebih tenteram. Segar bila banyak pokok di sini. Saya berasa seronok sekali bila saya dapat kawan-kawan orang kampung macam awak” aku menjawab pertanyaannya dengan ikhlas. Tersenyum Husni mendengar kata-kata ku tadi
“Baguslah awak kata macam tu. Saya pun senang mendengarnya. Akhirnya awak dapat menyesuaikan diri di kampung ni”
“Terima kasih sebab awaklah saya dapat menyesuaikan diri di sini”
“No hal lah Lia. Saya ikhlas bantu awak”
“ Husni takkan soalan ni je awak nak tanya. Mesti ada soalan lain awak nak tanya. Betul tak?” Aku mula menbuai andaian.
“Tiba-tiba saya lupa nak tanya soalan penting apa kat awak. Erm tak palah. Saya balik dulu. Assalamuaikum” Husni meminta izin sebelum pulang ke rumah.
“Waalaikummusalam” jawabku.
Husni pulang dengan basikal biru kesayangannya itu. Lelaki ini banyak berjasa kepadaku dalam mengenali kehidupan di desa ini. Kini persoalan berada di minda tentang apa sebenarnya Husni ingin katakan kepadaku. Arghh, abaikan sahaja.
“Lia hari dah senja. Tak elok duduk kat luar tu”panggil nenek.
“Ya nenek”
Aku segera mengambil buku-bukuku di atas pangkin. Teringat pesan nenek, waktu senja beginilah banyak jin berkeliaran. Kena masuk rumah cepat ni. Hanya beberapa langkah, diriku sudah berada di dalam rumah.
***
“Kenapa pukul tiga petang awak nak ajak saya ke pasar malam?. Kan awal lagi” tanyaku dengan penuh hairan
“Awak ikut saya baru awak tahu kenapa. Jom” ajak Husni
Jarak pasar malam dengan rumahku hanya beberapa meter sahaja. Jadi kami berdua hanya berjalan kaki. Pagi tadi Husni mengajakku pergi ke pasar malam. Tak sangka pula seawal tiga petang dia mengajakku ke pasar malam.
Akhirnya kami sudah sampai di pasar malam. Tetapi para peniaga sedang sibuk dengan urusan gerai masing-masing. Orang ramai masih belum ada lagi di pasar malam, hanya kami berdua sahaja. Ini menbuatkan aku semakin pelik.
“Awak, inilah gerai cekodok mak cik kantin tu. Setiap hari sabtu pasti, dia akan berniaga cekodok. Kalau awak nak tahu, sebenarnya mak cik kantin ni adalah mak saya” kata Husni sebaik tiba di gerai yang menjual cekodok pisang
“Haa. Saya tak sangka pula awak ni anak mak cik kantin. Patutlah selama ni hari-hari awak bawa bekalan cekodok untuk saya” aku bergitu terkejut dengan kenyataan Husni tadi. Tak sangka Husni sebenarnya anak Mak Cik Maimon, mak cik kantin yang menjual cekodok pisang.
“Mak, ni saya kenalkan Lia. Kawan sekolah Husni” Husni memperkenalkanku kepada ibunya.
“Oh Lia yang suka sangat cekodok mak cik ni. Tak sangka Lia ni cantik orangnya” Mak Cik Maimon mula bersuara sambil sibuk mengoreng cekodok pisang.
Aku tertunduk malu, rupanya mak Husni tahu selama ini aku sangat gemarkan cekodok pisang buatannya. Entah apa lagi dicerita Husni mengenai aku kepada emaknya.
“Lia. Tujuan saya bawa ke sini saja nak ajak awak berniaga cekodok dengan saya. Selama ni awak tahu makan jer, apakata hari ini awak berniaga cekodok pula”
“Ok. Saya akan buktikan kepada awak yang saya bukan saja tahu makan cekodok tetapi tahu berniaga cekodok pisang”
Husni hanya ketawa melihat gelagatku. Manakala Mak Cik Maimon hanya tersenyum. Inilah rancangan Husni menbawaku ke pasar malam, rupa-rupanya mengajakku berniaga cekodok. Hari ni aku “mencemar duli” dengan berniaga cekodok di pasar malam yang tidak pernah sekali dalam seumur hidup berniaga di pasar malam.
***
“Abah Mama!!. Lia rindu” jeritku sambil menuju ke arah mereka yang baru sahaja keluar dari kereta.
“Abang tengok anak kita ni. Dah demam rindu sangat dengan kita” Mamaku berkata
“Nanti Lia hari-hari boleh tengok muka Abah dan Mama” ujar Abah
Aku melepaskan pelukanku terhadap Mama. Aku begitu hairan dengan kata-kata yang dikeluarkan oleh Abah sebentar tadi. Ada apa sebenarnya?.
“Mama datang ni nak ambil Lia balik ke bandar. Lia kan dah hampir setahun tinggal di sini. Lagipun tahun depan Lia nak ambil SPM. Abah dan Mama nak Lia ambil SPM di sana. Lia pun dah berubah sejak tinggal di sini”
“Betul tu. Lia berjaya buktikan yang Lia dah boleh berdikari. Kalau Lia duduk kat bandar nanti, senang Abah dan Mama tengok prestasi Lia bila naik tingkatan 5. Khamis ni, Lia ikut Abah dan Mama balik sana yaa”
“No..!!. Lia tak mahu ikut Abah dan Mama balik sana. Lia seronok sangat tinggal di sini. Nanti macam mana dengan nenek, tak kan nak biarkan nenek tinggal seorang di sini. Lia tak nak” Aku menbentak. Aku sungguh tidak setuju dengan keputusan Abah dan Mama. Dahulu, Abah beria-ria menghantarku ke sini. Sekarang beria-ria mengajakku pulang.
“Lia jangan risau, nanti Pak Su tolong tengokkan nenek. Tak kira, Lia kena ikut kami balik ke sana. Sudah cukup tempoh tinggal di sini. Lia kena balik sana juga” kata Abah dengan tegas.
“Lia!!…”panggil Mama.
Aku kecewa dengan keputusan Abah, akhirnya aku lari dari perkarangan rumah. Seketika akhirnya sampai tempat aku tujui. Di sungai ini, hanya pemadangan di sini mendamaikan jiwaku. Bunyi air deras di sungai menbuat halwa telinga ku tenang mendengarnya. Aku tidak begitu faham dengan sikap Abah. Apa salahnya kalau aku terus tinggal di sini selamanya?. Deraian air mata jatuhku jatuh ke bumi.
“Lia kenapa awak menangis?”
Husni mengalihkan tubuhku meghadapnya. Entah dari mana Husni muncul di sini. Husni menyeka air mataku di pipi.
“Awak kenapa ada disini?” tanya ku pula dalam keadaan tersedu-sedu. Husni yang menayaku tadi, aku pula menbalas dengan soalan pula.
“Tadi saya lalu kat sini. Ternampak awak menangis di sini. Lia cuba bagi tahu hal sebenarnya.” Tanya Husni sambil mengocang bahuku.
Aku menceritakan segala-segalanya apa yang berlaku sebentar tadi. Tentang permintaan kedua ibu bapaku mengajak ku pulang ke bandar. Aku mencerita perasaanku yang sedih ketika itu.
“Awak, sebagai anak awak perlu ikuti permintaan ibubapa awak. Ada benarnya juga, tahun depan awak SPM. Mereka perlu menberi perhatian terhadap prestasi awak” Husni menberi nasihat.
“Jadi awak suka saya balik sana?. Awak memang tak sayangkan saya” bentakku sekerasnya
“Bukan begitu, sebab saya sayangkan awak sebagai kawanlah saya mahu awak ke sana. Saya nak kita sama-sama berjaya dalam SPM. Awak janganlah risau, nanti cuti sekolah awak datanglah melawat sini balik”
“Terima kasih awak, sebab cuba tenangkan perasaan saya. Tapi saya sedih terpaksa tinggalkan kawan-kawan dan nenek disini. Tentu awak sunyi kalau tak ada saya”
“Memang saya akan berasa sunyi, tapi saya percaya awak mesti takkan lupakan saya. Awak janji dengan saya yang awak takkan lupakan saya” Husni memintaku menbuat janji
“Ya saya janji saya tak kan lupakan kerana awak sahabat terbaik saya”
***
Aku menyalami tangan nenek. Terasa berat meninggalkan kampung ini. Terlalu banyak kenangan manis di sini. Di sini aku mengenali tentang kehidupan di desa. Beg-beg sudah masuk di dalam bonet kereta. Aku masih tertunggu dengan kehadiran Husni. Dimana agaknya dia, dia sudah janji hendak berjumpaku sebelum aku pulan ke baglo mewahku.
“Lia cepatlah. Kenapa tercegat di situ. Abah nak cepat ni. Nanti lambat sampai pula” terdengar suara ayahku dari kereta.
“Nenek, Lia balik dulu”
Aku masuk ke dalam kereta dengan perasaan sedih. Nenek yang berada di luar kereta hanya mampu melihat sahaja. Sayu hatiku meninggalkan desa ini. Begitu banyak kenangan tercoret di sini. Hatiku masih tertanya-tanya di manakah Husni?. Husni tak mungkin memungkiri janjinya. Tetapi dia tiada di sini. Kereta mula bergerak.
Tiba-tiba ada bunyi ketukan cermin di sebelahku. Husni!!!, kau tetap menunaikan janjimu. Tesenyum gembira aku di buatnya. Lantas aku menbuka cermin tingkap kereta.
“Lia ini saya bawakan cekodok untuk awak. Awak jaga diri baik-baik di sana. Jangan nakal-nakal tau” sempat lagi Husni bergurau disaat akhir ini. Aku menyambut bekas berisi cekodok dari tangan Husni
“Ye saya tak kan nakal-nakal di sana. Terima kasih dengan cekodok ni. Awak pun jaga diri baik-baik di sini” kataku sebelum kereta yang aku naiki meninggalkn Husni.
Aku membuka bekas yang berisi cekodok. Terdapat sepucuk surat di dalamnya. Aku menbacanya, namun terkejut dengan kata-kata terakhir di dalam surat itu.
Lia, saya cintakan awak
Daripada: Husni
Aku tersenyum . I love you to.

Saturday, January 28, 2012

Cerpen: Sayangku, Fatihah Madihah

Nur Fatihah berjalan menuju ke kelasnya setelah selesai menjalankan tugas menahan pelajar-pelajar sekolah yang datang lewat. Sudah menjadi kebiasaanya setiap hari melayan karenah pelajar yang tidak pandai menepati masa untuk datang ke sekolah. Macam-macam alasan diberikan oleh pelajar, namun kerana tugas dia perlu mencatat nama pelajar-pelajar tersebut didalam buka nota kecil untuk diberikan kepada Cikgu Sabariah. Sesampainya di kelas 4 Sains Tulen, suasananya kelas agak riuh sedikit. Ini kerana kawannya, Julia sedang riuh menceritakan gosip terbaru. Rata-rata pelajar perempuan di kelas tersebut agak tertarik mendengar cerita yang disampaikan oleh Julia.


“Eh Julia, apa gosip terbaru hari ini?. Sampaikan semua budak perempuan kelas ini beria-ria mendengarnya”tanya Fatihah apabila berada di sebelah Julia. Fatihah yang agak hairan dengan sikap pelajar perempuan di kelasnya pada hari ini. Selalunya mereka semua mesti sedang sibuk menbaca buku sementara guru belum masuk ke kelas.


"Fatihah, kau tak tahu ke hari ini ada tiga cikgu baru dari UPSI datang berpraktikal disini?"”soal Julia bersungguh-sungguh


“Yelah, itu aku tahulah. Apa menariknya?. Bukannya Farid Kamil datang ke sekolah ni”jawab Fatihah. Makin hairan dibuatnya. Baginya kehadiran guru praktikal tidak lansung menarik perhatiannya.


“Memang bukan Farid Kamil datang ke sekolah ini,tetapi artis korea jauh dari hebat dari Farid Kamil tu datang. Kau tahu tak, salah sorang daripada 3 guru praktikal UPSI adalah lelaki. Tadi aku terserempak cikgu-cikgu praktikal di pejabat sekolah. Cikgu lelaki itu memang ada iras-iras artis korea, dan kalau kau orang nampak cikgu tu memang handsome sampai artis Malaysia pun kalah dengan dia. Yang menarik lagi, cikgu lelaki itu akan ganti Cikgu Fazirah dan akan mengajar subjek Fizik di kelas kita nanti.”panjang lebar cerita Julia sampai ada beberapa pelajar perempuan yang lain menjerit sedikit.


“Huk alah, setakat lelaki mata sepet tak payahlah kau cerita. Aku tak berminat”. Fatihah agak pelik dengan fenomena k-pop yang melanda di dalam kelasnya. Tidak kira lelaki mahupun perempuan semua terkena penangannya. Cuma Fatihah sahaja hanya buta k-pop. Apabila melihat kelibat Cikgu Maria semua pelajar pulang ke tempat duduk masing-masing. Maka pembelajaran subjek Matematik dimulakan pada pagi itu.


***


“Hari ini, aku tak sabar nak masuk kelas Fizik nanti. Mesti seronok. Mesti markah Fizik kita makin naik disebabkan penangan cikgu tu kan?. Haha” tutur Farah. Sementara menunggu helaian buku teksnya diphotokopi oleh mesin photostat di koperasi sekolah.


“Hmm, mana-mana cikgu di dunia ini mengajar aku Fizik. Markah Fizik aku tetap D jugak”jawab Fatihah. Fatihah memang dari awal tahun lagi dia tidak lansung berminat dengan subjek Fizik. Hanya dia sahaja lemah dalam subjek tersebut berbanding rakan sekelasnya yang lain. Puas Cikgu Fazirah mengajarnya, tetapi tetap sama.


“Janganlah kata begitu. Mungkin cikgu baru itu boleh mengubah kau dalam subjek Fizik. Mana tahu kan?” tegur Farah. Selesai urusan di koperasi, mereka berdua cepat-cepat menuju ke kelas kerana sudah terlewat 10 minit selepas waktu rehat. Tanpa diduga muncul lelaki muka iras-iras artis korea telah terpacak dimuka pintu kelas.


“Kenapa kamu berdua lambat?. Kamu berdua sudah lewat 10 minit. Sekarang dah masuk waktu mengajar saya. ” Tegur lelaki itu dengan muka agak serius sedikit.


“Maafkan kami cikgu, kami berdua tadi ada urusan di koperasi.”jawab Fatihah dengan rasa bersalah. Dia sepatutnya sebagai pengawas mesti berdisipilin mematuhi peraturan sekolah. Cuma hari ini dia tidak sengaja.


“Baiklah, sebelum kamu berdua pulang ke tempat duduk kamu berdua perlu menjawab soalan berkaitan Fizik yang saya akan tanyakan dahulu”. Ucap cikgu tersebut. Dia segera menanyakan soalan berkaitan Fizik kepada Farah dan Fatihah. Malangnya nasib tidak menyebelahi Fatihah. Fatihah gagal menjawab soalan yang ditanyakan sementara Farah berjaya menjawab dengan mudahnya. Hampir 2 minit Fatihah menbisu memikirkan jawapan untuk soalan berkaitan prinsip bernouli. Akhirnya Fatihah hanya menberi jawapan tidak tahu kepada cikgu itu.


“Laa, prinsip bernouli tak tahu ke?. Tak apalah hari ini saya bagi awak duduk. Nanti jika waktu seterusnya kalau saya tanya soalan dan tak boleh jawab, nanti saya akan denda sesiapa yang pelajar di kelas ini gagal menjawabnya. Sekarang kembali ke tempat awak.” Kata cikgu itu sebelum memulakan pembelajaran Fizik. Fatihah segera mengucapkan terima kasih sebelum kembali ke tempat duduk. Fatihah begitu lega setelah mendengar kata yang diucapakan oleh cikgu fizik baru itu.


“Biar saya meperkenalkan diri dahulu. Nama saya Muhammad Shahrin Bin Afzal. Saya sekarang sedang menuntut di Universiti Pendidikan Sultan Idris. Saya akan berpraktikal sebagai guru Fizik di dalam kelas ini selama tiga bulan. Saya harap kamu semua dapat menberi kerjasama yang baik semasa saya mengajar disini. Ada beberapa soalan lagi hendak ditanyakan?”Cikgu Shahrin mula memperkenalkan dirinya di dalam kelas 4 Sains Tulen.


“Cikgu tinggal dimana?. Umur berapa?. Mengapa cikgu mengajar Fizik?” tanya Julia yang agak jelojoh sedikit ketika bertanya.


“Cikgu tinggal di Taman Serai Wangi, iaitu rumah ibu saya. Umur saya 23 tahun. Sebab saya mengajar Fizik ialah bagi saya Fizik itu sesuatu yang mudah dan meceritakan sesuatu yang berlaku disekeliling kita dengan logik.”tutur cikgu Shahrin dengan tenang.


“Macam manalah subjek Fizik cikgu kata senang. Aku lagilah pening”jawab Fatihah di dalam hati. Maka pembelajaran Fizik dimulakan. Bagi Fatihah menunggu masa pembelajaran itu tamat bagaikan setahun menunggu jika dibandingkan dengan subjek lain. Mahu atau tidak dia harus mengikuti pembelajaran cikgu baru itu.


***


Tepat pukul 1.05 petang, bunyi loceng mula kedengaran menadakan tamatnya waktu persekolahan pada hari ini. Semua pelajar tidak sabar untuk pulang ke rumah setelah penat menutut ilmu dari pukul 7.30 pagi tadi. Lain pula Fatihah, hari ini dia harus pulang lewat kerana perlu menghadiri kelas tahanan yang menyeksakan otaknya. Fatihah harus menghadiri kelas tahanan Fizik setelah acap kali gagal menjawab soalan yang diajukan oleh Cikgu Shahrin dalam beberapa minggu lepas. Tambahan pula, Fatihah merupakan pelajar sangat lemah dalam subjek Fizik. Atas cadangan Cikgu Fazirah, Cikgu Shahrin mengadakan kelas tambahan Fizik khas untuk Fatihah pada hari Rabu dan Khamis. Hari ini adalah hari pertama Fatihah menghadiri kelas tersebut. Setelah tamat waktu sesi persekolahan tanpa menbuang masa Fatihah terus ke bilik guru seperti yang dijanjikan. Tanpa perlu menunggu, Cikgu Shahrin sudah berada di depan mata. Cikgu Shahrin menyuruh Fatihah duduk di kerusi berdekatan mejanya semetara Cikgu Shahrin sibuk mencari sesuatu di laci mejanya.


"Ambil kertas saya bagi ini kemudian tulis sepuluh sebab kenapa awak sangat lemah dengan subjek Fizik." Cikgu Shahrin mula menberi arahan setelah menjumpai sehelai kertas untuk diberikan kepada Fatihah.


“Banyaknya cikgu, saya sendiri pun tidak tahu apa kelemahan saya. Inikan pula dengan 10 sebab”kata Fatihah seakan-akan bunyi merungut dengan arahan yang diberikan.


“Saya tak kira, selagi awak tidak siapkan tugas saya berikan selagi itu awak lambat balik ke rumah. Lagipun saya kena tahu kelemahan awak sebelum saya perlu menberi tunjuk ajar awak dengan lebih dalam lagi” balas Cikgu Shahrin sambil merenung wajah Fatihah.


“Baiklah cikgu. Lebih 10 sebab pun saya boleh bagi.” Jawab Fatihah setelah berasa tidak selesa diperhatikan oleh cikgu itu. Fatihah tidak sanggup diperhatikan terus mencapai pen dan menulis apa diperintahkan oleh Cikgu Shahrin. Sambil menulis, Fatihah terfikir dengan keaadaan kawan-kawannya. Sudah tentu mereka sedang enak memakan makanan tengah hari di rumah. Sedangkan dia masih berada disekolah kerana kelas tahanan yang menyeksakan. Walaupun dia sekarang bersama cikgu praktikal yang menpunya rupa iras-iras artis korea yang menjadi kegilaan ramai pelajar perempuan, Fatihah tidak sedikit pun bangga. Tetapi mungkin Cikgu Shahrin mampu mengubah markah Fiziknya dengan cara tersendiri seperti dikatakan oleh Farah. Selesai menulis Fatihah menyerahkan kertas tersebut kepada Cikgu Shahrin


“Nampaknya awak agak lemah dari konsep dan teori Fizik. Selain itu, chapter one pun awak belum kuasai sebelum sepenuhnya. Kalau begitu saya akan mengajar chapter one dahulu sebelum kita pelajari tajuk lain dahulu” kata Cikgu Shahrin sambil memerhati kertas yang diberikan oleh Fatihah.


“Alah,cikgu kata selepas tulis 10 sebab, saya dah boleh balik kan?. Sekarang dah pukul dua cikgu, bila saya nak balik?.”ujar Fatihah. Tadi dia bersungguh-sungguh menulis 10 sebab kerana mahu pulang ke rumah dengan cepat.


“Saya ajar sedikit sahaja untuk hari ini. Nanti sebulum pukul 3 petang, awak dah boleh balik. Lagipun bulan depan awak ada ujian pertengahan tahun, kelas ini penting untuk awak untuk ujian nanti”kata Cikgu Shahrin. Akhirnya Fatihah terpaksa akur dengan kehendak cikgu itu. Ya, mungkin dengan kelas tahanan ini akan mengubah padangan terhadap Fizik dikatakan susah untuk mempelajarinya.


***


Hari ini Julia, Farah dan Fatihah sepakat untuk berpuasa pada hari khamis kerana hari khamis merupakan hari sunat untuk berpuasa. Tambahan pula, Julia beria-ria untuk berpuasa untuk menurunkan berat badannya yang dikatakan naik satu kilogram. Farah dan Fatihah setuju kerana dengan berpuasa mereka pasti akan ganjaranNya di akhirat. Ketika waktu rehat mereka hanya duduk di hujung kantin untuk beristirehat sebentar.


"Aku kagum dengan kau, Fatihah sebab akhirnya kau dapat mengatasi kelamahan kau dalam subjek Fizik dan mendapat keputusan ujian yang jauh lebih bagus dari dulu. Ini mesti sebab berkat tunjuk ajar cikgu Fizik kita.”kata Farah dengan rasa kagum.


“Yelah Farah, cikgu handsome sekolah kita itukan telah mengubah Fatihah. Sekarang aku lihat Fatihah dah sehati sejiwa dengan subjek Fizik yang dulunya dia benci”sampuk Julia.


"Julia, perubahan aku ini bukan sebab ketampanan cikgu itu, tetapi cara cikgu itu mengajar walaupun kadang kala agak tegas sendikit sehingga kena menghadiri kelas tahanan tiap-tiap minggu.”balas Fatihah.


“Baiklah Cik Fatihah, kau berubah disebabkan cara mengajar cikgu Shahrin kan. Tapi kan sekarang ramai orang sibuk bercerita pasal kau dengan cikgu Shahrin. Kau dengan cikgu ada apa-apa kah?”tanya Julia.


“Aku memang tiada apa-apa hubungan yang special macam kau orang katakan. Sekadar hubungan murid dengan cikgu. Salah ke?”balas Fatihah. Fatihah agak terkejut dengan kenyataan Julia.


“Tak salah tetapi ramai budak perempuan sekolah ini makan hati dengan kau sebab kau berdua nampak rapat. Lagi-lagi bila kau jatuh pengsan dekat padang, cikgu Shahrin jugalah datang membantu. Cikgu Shahrin macam ada hati kat kau je.”kini Farah juga menyiakan kata Julia. Pada minggu lepas Fatihah pengsan di padang ketika waktu pendidikan jasmani kerana Fatihah tidak sempat bersarapan pagi. Kebetulan Cikgu Shahrin berada di situ terus menberi bantuan yang sepatutnya kepada Fatihah.


“Biasalah, kalau ada murid jatuh pengsan mestilah cikgu datang menbantu. Lagipun cikgu Shahrin sementara saja mengajar di sini. Nanti lagi 2 minggu, cikgu Shahrin pulang semula ke UPSI”tutur Fatihah dengan yakin. Tanpa mendengar cerita dari Farah dan Julia, Fatihah juga tahu. Tidak dinafikan dengan kata-kata mereka berdua tadi ada ada benarnya, tetapi bagi Fatihah ia bersifat sementara kerana cikgu itu pasti akan pergi dari sekolah ini.


“Betul juga cakap Fatihah, mungkin sementara sahaja perkara itu berlaku. Tetapi kalau betul apa salahnya. Kami berdua turut tumpang gembira dapat makan nasi minyak dari kau.”usik Julia


“Sudahlah, tak baiklah kau orang berdua mereka-reka cerita bukan-bukan. Hari ini kita berpuasa kurang pula pahala nanti”Fatihah cuba menepis usikan Julia. Bunyi loceng sudah pun berbunyi. Mereka perlu segera masuk sebelum di denda oleh cikgu Shahrin kerana lewat. Sejak cikgu Shahrin mengajar di sini tiada siapa warga kelas 4 Sains Tulen berani masuk lewat ke kelas. Betapa kuatnya pengaruh cikgu itu kepada 4 Sains Tulen.


***


Fatihah termenung memikirkan kata Farah dan Julia. Kadang kala layanan yang diberikan oleh Cikgu Shahrin agak lebih mesra dibandingkan dengan pelajar lain. Apa keistimewaan dia ada sehinggakan dilayan sebigitu rupa. Tidak mungkin cikgu praktikal itu mempunyai perasaan terhadapnya dengan hanya 7 tahun beza umur dengannya. Tetapi zaman sekarang macam-macam boleh berlaku. Zaman muasir ini perbezaan umur tidak menjadi penghalang untuk dua insan bersatu. Betapa kusutnya fikirannya memikir tentang cikgu Shahrin. Lamunan Fatihah terhenti seketika apabila ibunya memanggil namanya.


“Fatihah, ada orang datang. Cikgu Shahrin datang nak berjumpa tu”panggil Fatimah memanggil anaknya. Fatimah menjemput cikgu Shahrin dan Puan Hanum masuk ke rumah dengan senang hati.


“Sebentar lagi anak saya datang la tu.Cikgu dan ibu cikgu hendak minum apa?”tanya Fatimah


“ Apa-apa pun tak apa. Kami berdua ni ada hajat sebenarnya”balas Shahrin. Fatimah tanpa membuang masa terus ke dapur menbuat air. Tetamu harus dilayan dengan layanan isitimewa seperti mana agama Islam menetapkan barang siapa beriman kepada Allah, maka hendaklah dia memuliakan tetamunya. Itulah prinsip Fatimah. Sementara itu, dalam keadaan ragu Fatihah akhirnya datang ke ruang tamu di mana Cikgu Shahrin dan bersama seorang wanita yang tidak dikenalinya. Mungkin ibu cikgu Shahrin kali.


“Maaf cikgu saya lambat tadi. Ada apa ya cikgu datang ke rumah saya?”tanya Fatihah


“Perkenalkan yang sebelah saya ini ibu saya, Puan Hanum. Saya dan ibu saya sebenarnya ada hajat. Tetapi biarlah ibu awak ada sekali. Senang kami hendak berbincang” ujar Cikgu Shahrin. Fatihah terus bersalaman dengan insan yang dikenali sebagai ibu kepada cikgu Shahrin. Puan Hanum terus memeluk Fatihah. Fatihah berasa pelik memikirkan apa sebenarnya hajat cikgu shahrin itu. Di tambah pula dengan pelukan ibu cikgu Shahrin dengan penuh rasa sayang. Akhirnya Puan Fatimah datang ke ruang tamu sambil membawa minuman untuk tetamunya.


“Ini air tehnya, Maaf cikgu air ini saja mampu saya bagi. Tadi, cikgu kata ada hajat. Hajat apa sebenarnya”tanya Fatimah setelah duduk disebelah Fatihah.


“Sebenarnya saya hendak melamar anak makcik untuk…………………………….”


Fatihah bukan main terkejut mendengar perkataan melamar. Tidak mungkin cikgu itu hendak melamarnya sebagai isteri. Adakah ini mimpi?.


“Untuk dijadikan sebagai adik angkat saya”kata Cikgu Shahrin sudah menbuat Fatihah lega. Rupa-rupa cikgu Shahrin berhajat untuk menjadikan Fatihah sebagai adik angkat. Tetapi kenapa?.


"Sebenarnya anak saya menberitahu kepada saya bahawa ada pelajar di sekolah anak saya mengajar ada pelajar iras muka anak saya yang kedua.Ternyata orang itu adalah Fatihah. Sebenarnya anak kedua saya, Madihah telah meninggal dunia 7 tahun lepas akibat lemas. Jadi kami berdua sepakat untuk menjadikan Fatihah sebagai anak angkat saya merangkap adik angkat kepada Shahrin. Saya harap puan dan anak puan dapat merima permintaan saya ini.” Ujar Puan Hanum sambil mengharap. Ternyata dari sinar matanya terpacar keikhlasan untuk menjadikan Fatihah sebagai anak angkat. Sememangnya wajah Fatihah tidak ubah seperti Madihah.


“Oh begitu. Saya tak kisah kalau Fatihah ini nak dijadikan keluarga angkat. Lagipun Fatihah ini anak tunggal. Tiada adik beradik. Saya dan Fatihah dengan senang hati menerima permintaan puan”ucap Fatimah dengan senang hati.


“Jadi, Fatihah awak kena panggil saya abang tau. Tetapi disekolah tetap panggil saya cikgu. Jangan berasa segan dengan saya sebab saya sudah jadi abang angkat awak”kata cikgu Shahrin yang kini sudah menjadi abang angkat.


"Baiklah abang Shahrin"


Kini Fatihah sudah tahu kenapa Cikgu Shahrin begitu mesra denganya sebelum ini. Rupa-rupa wajahnya seiras dengan arwah adiknya. Hati abang mana tidak tersetuh takkala melihat orang mempunyai wajah seperti arwah adiknya sendiri. Kini Fatihah tidak perlu bimbang lagi dengan cerita mengenai dia dengan cikgu Shahrin lagi. Fatihah sangat bersyukur menpunyai abang seperti Cikgu Shahrin yang sentiasa mengambil berat terhadapnya. Inilah kasih sayang seorang abang walaupun tidak mempunyai darah daging yang sama.





Amaran: Anda dilarang mencopy cerpen ini dan cetak tanpa kebenaran tuan blog sendiri

Thursday, June 16, 2011

Cerpen sempena hari bapa: Sayang Ibu Benci Ayah


Sempena hari bapa yang menjelang beberapa hari nie, Cik Miela tulis satu cerpen sempena Hari Bapa...cer bace........


Sekali pandang melihat wajah Ayah, perasaan benci mula membara didalam hatiku ini. Aku sering mengingkari kata-kata Ayah, malah setiap hari sering saja aku menimbulkan api kemarahan dalam diri ayahku . Mungkin pandangan orang, aku ini anak derhaka. Tetapi aku menpunyai sebab mengapa aku begitu benci dengan insan bergelar Ayah.

Kisahnya bermula ketika ibuku nazak di rumah usang , dimana kami sekeluarga tinggal di situ. Kami memang bukan golongan berada. Kehidupan Ibu dan Ayah ibarat kais pagi makan pagi, kais petang makan petang. Namun sikap ayahku yang rajin menyimpan wang menbuatkan aku dan ibuku bangga mempunyai ayah dan suami yang rajin menyimpan wang.

Perasaan kagum terhadap ayahku mula berubah apabila Ayah begitu enggan menbawa ibu ke hospital walaupun ibu sedang nazak akibat penyakit darah tinggi ibu itu. Bagiku ayah sangat kedekut mengeluarkan wangnya untuk merawat ibu yang hanya menunggu masa untuk pergi buat selama-lamanya walaupun pada mulanya ayah ingin membawa ibu ke hospital.Ibu yang berada dalam keadaan nazak tidak dapat berkata-kata apa-pun, kerana suaranya hilang ketika itu. Aku begitu sedih melihat keadaan ibu dalam keadaan begitu.

Akhirnya ibu menutup mata buat selama-lamanya.Hatiku begitu sebak apabila ibu meninggal di sisiku. Hanya Allah sahaja yang tahu perasaanku pada masa itu. Sejak hari itu aku mula menbenci ayahku, bagiku jika Ayah sempat menbawa ibu ke hospital sudah tentu ibu masih hidup sehingga hari ini. Namun aku terpaksa tinggal bersama ayahku kerana amanat dari ibu supaya tinggal bersamanya.

Aku yang dulunya seorang anak yang baik kini berubah menjadi anak derhaka. Aku tidak lagi selalu berada di rumah usang itu sebaliknya aku banyak meluangkan masa bersama-sama Azrin dan Mohsin. Aku sering melakukan aktiviti yang tidak berfaedah bersama-sama mereka. Sehingga aku sanggup mencuri barang di kedai ruuncit Pak Kassim. Ini semuanya pengaruh dari rakanku. Egoku begitu tercabar jika ada rakan menacabarku melakukan sesuatu yang tidak elok.

Kisah aku berkawan dengan budak jahat mula tersebar di seluruh kampung.Tambah-tambah lagi apabila mereka tahu bahawa akulah mencuri barang di kedai runcit Pak Kassim. Namun, aku pekakkan saja telingaku. Ayah pula makin hari makan panas telinga mendengar kutukan daripada orang kampung.

Sehinggalah pada suatu hari ketika ayah hendak pulang ke rumah selepas mencari rezeki di samudera. Orang kampung sekali lagi menberitahu bahawa aku melakukan perkara yang tidak enak didengar setelah telah mencuri sebuah motosikal Pak Ramli.

“Anak kau, Hisham tu dengan budak-budak jahat tadi curi motosikal aku. Kau hanya tahu cari rezeki di laut saja. Ajar anak pun tak tahu. Kau pesan anak kau supaya pulangkan balik motosikal aku tu”Herdik Pak Ramli.

“Tak mugkin la, Ramli. Aku kenal anak aku itu. Sejahat-jahat anak aku, dia tidak akan curi motosikal orang. Mungkin, kau silap orang agaknya. “jawab Ayah. Bagai tidak percaya kata-kata Pak Ramli.

“Kau ingat aku ni rabun kah?Aku nampak anak kau pakai baju merah putih. Kau pun tahu anak kau sudah berubah sejak berkawan dengan Azrin dan Mohsin. Teserahlah kalau kau tak percaya. Tetapi aku akan tetap akan melaporkan perkara ini kepada pihak polis jika si Hisham tak pulangkan motosikal aku” terang Pak Ramli dengan bersunggug-sungguh.

“Baiklah Ramli, bila balik ke rumah nanti, tahulah saya kerjakan budak tu”. Muka Ayah begitu merah padam mendengar kata Ramli. Sejak bergelar ayah tunggal, ayah semakin pening dengan perangaiku yang memalukan itu. Setibanya di rumah, ayah terus memarahiku. Ketika itu aku sedang asyik tidur.

“Bangun, Hisyam!!. Ayah nak tanya, kamukah yang mencuri motosikal Pak Ramli?. Jawab!!”marah ayah begitu menbara. Sudahlah menggangu aku ketika tidur, lalu memarahiku.

“Apa ayah ni. Ganggu orang tidur saja. Kalau ayah nak tahu sangat, ya memang saya curi motosikal Pak Ramli tu. Puas?”jawabku tanpa rasa bersalah langsung. Ayah begitu marah sekali mendengar jawapanku. Panggg,satu tamparan datang ke pipiku

“Kau memang biadap. Ayah dan arwah ibu tak pernah ajar kamu biadap dengan orang tua”kata ayah yang begitu beremosi.

“Ayah yang salah. Dulu masa ibu sedang nazak, ayah tak bawa ibu ke hospital walaupun wang simpanan ayah mampu merawat ibu. Ayah sajakan nak ibu mati?”jawabku lalu aku dengan rasa marah terus keluar dari rumah. Aku benci ayah.

Sejak itu, dalam beberapa hari aku tinggal bersama Azrin. Aku tidak mahu lagi melihat muka ayah. Lagipun rumah Azrin agak jauh dari rumahku.Tiba-tiba datang Pak Ramli ke rumah Azrin. Aku ingat Pak Ramli ingin memarahi aku,rupa-rupanya dia ingin mengkhabarkan bahawa ayahku meninggal akibat lemas di laut.Deraian manik-manik putih menitis dipipiku apabila dengan khabar sedih ini.Di tambah pula apabila Pak Ramli meberi sepucuk surat kepadaku. Menurut Pak Ramli, sebelum ayah meninggal, ayah ingin menberi surat itu kepadaku agar pulang ke rumah.Lantas aku menbacanya..

“Hisham. Pulanglah. Ayah minta maaf atas kekasaran ayah terhadap kamu, Hisyam. Ayah tahu ayah begitu banyak salah dan selalu mengabaikan kamu kerana ayah begitu sibuk mencari rezeki di laut. Tapi ayah ingin kamu tahu bahawa ayah sangat sayangkan ibu kamu. Ayah tidak membawa ibu ke hospital kerana ibu kamu sendiri yang mahu melepasakan nafas terakhir di rumah kita. Ibu juga meminta Ayah agar wang simpanan itu digunakan untuk menanggug kehidupan kamu. Daripada: Ayah”

Aku begitu menyesal mengingkari kata-kata ayah selama ini. Aku menyesal kerana menbenci darah dagingku sendiri iaitu Ayah. Maafkan aku Ayah.

Ditulis oleh: CIK MIELA

Thursday, June 02, 2011

Kisah Seorang Pemancing

Pagi tadi cikgu cik miela ada cerita tentang kisah seorang pemancing semasa kelas tambahan kimia. Best cerite tu.Korang nak dengar cerita kisah seorang pemacing tak? ok cik mila cerita:


Seorang pemancing memacing di suatu kawasan yang sunyi.Selama beberapa jam dia memacing tetapi tiada seekor pun dapat. Akhirnya selepas 3 jam memacing akhirnya dapat seekor ikan dan dia masukkan ikan ke dalam baldi. Si pemacing pun terus memacing selapas mendapat seekor ikan itu. Ketika dia memacing dia terdengar satu suara "hai orang memacing". Selepas dua tiga kali terdengar suara tersebut barulah dia perasan bahawa suara itu rupanya suara ikan di dalam baldi. Ikan itu beri tiga permintaan kepada si pemacing itu. Tetapi dia meminta 10 permintaan, ikan berkata dia hanya mampu beri 3 permintaan sahaja. Kemudian dia meminta 9 permintaan sehingga 4 permintaan kerana ikan itu menjawab jawapan yang sama. Setelah si pemacing itu berfikir, akhirnya dia setuju dengan hanya meminta 3 permintaan. Tetapi ketika itu ikan itu mati kerana menunggu jawapan si pemacing itu terlalu lama, Maka si pemacing itu menyesal kerana sikapnya yang terlalu tamak itu....


p/s: amacam best tak cite tu??so apa korang dapat dari cite tu..cer komen

Tuesday, April 19, 2011

Cerpen Qaseh siri 3



Fazura masih tercari-cari Qaseh di pondok bas. Kali ini dia perlu menberi amaran kepada Qaseh supaya tidak mengugat kedudukan dia di dalam kelas. Bagi Fazura, Qaseh telah merampas apa dia miliki selama ini. Sekarang Qaseh pula sering dipuji, manakala Fazura pula semakin terpinggir. Perkara ini sepatutnya tidak berlaku. Setelah lama menungu di pondok bas akhirnya Fazura nampak kelibat Qaseh.

“Qaseh!!mari sini. Aku nak cakap sesuatu”agar lantang suara Fazura. Kelihatan Qaseh menuju ke arah Fazura.

“Ada apa Fazura?”tanya Qaseh terpinga-pinga.

“Qaseh, aku nak bagi amaran. Kau jangan tunjuk pandai kat cikgu. Selama ni kau saja nak sakitkan hati aku kan?. Kau ingat tak kenapa buku latihan Bahasa Melayu kau hilang. Sebab aku yang sorokan buku tu. Faham?”. Agak keras suara Fazura.

“Sampai hati awak buat saya macam tu. Saya tak berniat pun nak sakitkan hati awak”. Qaseh begitu terkejut dengan perubahan Fazura. Selama ini dia tidak menyangka Fazura bersikap bergitu. Tiba-tiba dua rakan sekelasnya iaitu Hanita dan Sarah telihat Fazura memarahi Qaseh.

Rupa-rupanya mereka telah mendengar perbualan antara Fazura dan Qaseh. Fazura yakin tentu mereka berdua akan melaporkan kejadian ini kepada Cikgu Rizman. Kemudian Fazura lari dan terus melintas jalan raya tanpa melihat kiri dan kanan. Qaseh terlihat sebuah kereta waja hampir melanggar Fazura.

“Fazura!!. Hati-hati ada kereta”.Jerit Qaseh. Tanpa berfikir panjang Qaseh terus melintas dan menolak Fazura ke pinggir jalan.

“Qaseh!!”jerit Fazura apabila melihat Qaseh dilanggar oleh sebuah kereta dari arah kanan.

◊◊◊

“Qaseh, maafkan saya ya. Selama ini saya telah banyak buat jahat terhadap awak”suara Fazura agak terisak-risak. Kerana Qasehlah, dia tidak dilanggar tetapi Qaseh pula menjadi mangsanya. Sekarang Qaseh terpaksa menerima rawatan akibat dilanggar kereta. Mujurlah Qaseh mengalami kecedaran yang tidak serius. Lagipun pemandu kereta waja itu pun tidak memandu dengan laju cuma terlanggar sedikit sahaja.

“Awak janganlah macam tu. Mungkin ada hikmahnya. Sekarang kita kawan. Betul tak Hanita dan Sarah”ucap Qaseh yang agak lemah di atas kantil.

“Kami dah maafkan awak. Jangan risaulah”kata Hanita.

“Sebab awak pandai daripada saya daripada dalam kelas. Saya dengki kat awak. Rasa kelakar pun ada”kata Fazura. Bila difikirkan balik, dia tidak patut melakukan perkara sebegitu kepada Qaseh. Semua itu kerana Qaseh lebih banyak berusaha berbanding Fazura yang dulu tidak sudi berkongsi ilmu dengan kawannya padahal semakin dikongsi semakin bertambah ilmu. Sesungguhya manusia harus mengikut resmi padi semakin berisi semakin tunduk.


Tamat.

P/s:ok tak cerpen cik mila tulis??mungkin terok kowt, hehe. Ni first cerpen cik mila tulis..Kalau korang tak pernah baca cerpen ni sila kilik label ceritera tau.