Salam Ramadhan. Alhamdulilah dah 2 tahun Miela study di USM. Seperti info yang Miela tulis di google plus, Miela mengambil course Bachelor of Management. Dan pada sem lepas, akhirnya Miela telah memilih marketing sebagai major. Dulu-dulu pilihan pertama ialah Islamic finance. Tapi macam mana tah, dok fikiaq rasa tak tenteram, rasa ada sesuatu tak kena. Akhirnya Miela pergi school minta kelulusan dekan untuk tukaq major kepada marketing.

You know why? Why I decide Marketing as my major??. Hmmm sebab Miela suka thinking out of box, creative. Tak seperti major lain, kita kena faham dan lebih banyak hafal term, meaning, teori principle dan yang penting major ni bebas dari calculation hahaha. Bagi Miela, marketing ni adalah tentang diri kita sebagai pengguna. Sedangkan marketing anytime kita boleh belajar. Contoh, hang bukak tv nampak iklan pastu kan evaluate iklan macam mana depa tarik perhatian orang untuk beli produk. Kat situ hampa dah berlajaq sesuatu.

Marketing is My Best Friend. Gambar ni ambil sempena Marketing Fest 2015  di USM. I'm involve as committee member at Program Department. This is one our major project.
Sem lepas Miela ambik dua subjek major iaitu Marketing Research dan Integrated Communication Marketing atau nama pendek IMC. Tapi satu je Miela tak minat, tentang research. Pecah otak jugak nak buat proposal haha. But favourite subject is IMC. Subjek ni berkisar tentang promotion, advertising, communication process and other part related things with this subject.

Dalam subjek IMC, Miela banyak belajar macam-macam benda. First belajar cara nak poster untuk conference, bukan size poster besa A tau punya size. Poster size ni digunakan untuk presentation. Size dia  dalam  anggaran 36x56. Dan kos print tak silap RM35++ gitu. 

Inilah poster Miela hasilkan, simple jeerr

Kalau hampa perasan benda yang Miela tulis dalam poster tentang konon-konon Miela ada online boutique. What its that point I want to tell to you. Miela sebenarnya  ada bercita-cita ingin ada butik sendiri dan salah satu sebab kenapa ambik major marketing ni. Dari assignment tu, Miela try buat produk sendiri insyallah boleh jadi realiti mana tahu kan?.

Lecturer pun ada cakap, nama Salmila Nadia *my real name* boleh komersialkan nama untuk nama butik hahaha. Pun bolehlah, ramai je letak nama sendiri sebagai brand kan?. Nama produk ni main hentam ja. Isnani bermaksud dua dalam bahasa arab. Sebab produk khayalan Miela plan ni boleh dijadikan dua gaya. Satu boleh gayakan sebagai jubah satu lagi gaya, bila ada zip fuction kat dress boleh bukak zip tu boleh gayakan sebagai blouse. Macam seluaq track suit la, boleh jadi seluaq panjang, boleh jadi seluaq pendek bila hampa bukak zip kat lutut. Gituuuuuu.......

Ni salah satu poster advertising Miela buat, abaikan typo huhu.

Begitulah antara kisah kehidupan Miela di universiti ni. Harap-harap 2 tahun berbaki untuk habiskan degree lagi banyak ilmu marketing Miela dapat. Mana tahu dari assignment boleh jadi realiti. 

1 Comments

  1. goodluck!..marketing ialah nadi dlm bisnes.. even product tiptop, tp kalau gagal marketkan kan, no point..sbb tu harini kita lihat dalma dunia sebenar, product biasa tp popular dan glemer dr product yg jauh berkuality. kenapa? sbb marketing lah;)

    ReplyDelete