Sunday, May 21, 2017

Jalan-jalan ke Bukit Larut, Taiping Perak

Salam Readership. Ini adalah pertama kali Miela berjalan ke Bukit Larut walaupun dah banyak kali ke Taiping tapi langsung tak terpergi ke sana. Nama tajuk ni jalan-jalan so memang tak hiking la kan walaupun Bukit Larut sebenarnya femes dengan tempat hiking. Tapi kami anak muda yang pemalas 😂 jadinya kami naik puncak Bukit Larut dengan menaiki Jip. Untuk naik Jip ke Bukit Larut ambil harga tiket RM10 pergi balik. Waktu perjalanan ada pukul 10.30 am, 12.30 pm, 3.30 pm yang Miela ingat la.


Ni pintu masuk ke Bukit Larut. Naik Bukit Larut tak boleh masuk dengan kenderaan biasa. Kena naik Jip.



Sementara nak tunggu Jip sampai, kami perkena dulu Roti Jantan. Sedap tambah suka makan telur separuh masak, perghhhh. Kalau pergi Bukit Larut mesti try Roti Jantan, ada jual kat gerai kaki Bukit Larut. Dah habis makan barulah kami naik Jip dalam 12.30 petang macam tu.



Inilah Jip yang kami naik. Penjalanan ke puncak dengan menaiki Jip kira-kira 30 minit tapi rasa macam lama gila. Peringatan keras kalau hampa jenis tak tahan pening dan suka jalan berpusing sila sediakan ubat pening dan plastik takut muntah pulak dalam Jip. Ini sebab naik Jip ke puncak sangat mengerikan mungkin, tapi Miela rasa seronok sebab mencabar 😆. Naik Jip hampa kena hadap 77 selekoh tajam dengan Jip punya laju depa bawak. Risau juga kalau jatuh dalam gaung, tapi I percaya pemandu Jip memang pengalaman. 






Ini antara pemandangan kat Bukit Larut. Kalau nak tengok lagi lawa kenalah datanglah ke sana. Di puncak berpulang makan angin selama 2 jam sebelum turun pukul 2.30. Kat atas boleh nampak seluruh bandar taiping. Sangat nyaman, sebab atas sejuk. Tengah hari pun tak rasa panas. Biasalah kan Bukit Larut merupakan tempat paling banyak menerima air hujan di Malaysia sebab tu rasa sejuk


Sebelum turun tangkap gambaq dulu of course. Banyak pokok-pokok dan bunga-bunga cantik disini. Sayangnya Bukit Larut ni banyak terbiar, macam rumah-rumah tumpangan kat sini macam terbiar je, kalau malam mesti seram huhu. Bukit Larut berpontensi  dimajukan pusat pelancongan tapi mungkin kereta kabel pun tak da hanya ada beberapa bijik Jip untuk naik keatas. Bukit Larut sesuai tempat nak cari ketenangan gitu, sebab udara disana nyaman. Kalau hiking boleh juga, ada trek sekali rasa ambik masa 3-4 jam untuk sampai. Jangan jadi macam kami pemalas tak nak hiking hahaha. 

5 comments:

  1. Bestnya..akak tak pernah sampai lg kesini

    ReplyDelete
  2. Mama penah smpai sini tapi x daki smpai atas

    ReplyDelete
  3. Tak pernah pergi tapi teringin nak hiking hehe.

    ReplyDelete