Inilah masalah sering dihadapi oleh blogger terutama blogger newbie, tidak tahu menulis entri yang bombastik. Cik Miela bukan bangga diri sebab entri-entri blog Cik Miela bagus tapi sekadar berkongsi tips dan padangan sahaja sesama blogger. Cukuplah entri blog kita dapat menyampaikan mesej yang tersirat dan mudah difahami kepada pembaca. Bukan entri berjela-jela tetapi pengisiannya kosong (teringat lagu najwa latif yang baru- kosong. hehe). Berkat pengalaman Cik Miela berblog hampir 3 years, Cik Miela nak kongsi tip-tip menulis entri, kena alert tau!.

1. Idea
Ni adalah main problem http://www.emocutez.com oleh si penulis blog. Idea tak da, tak tahu nak tulis apa?. Mungkin ada alasan tersendiri iaitu tiada story istimewa hendak di cerita, lainlah blogger tu ada kehidupan yang bagus hampir tiap-tiap hari update kehidupan dia. Tidak semestinya ada story "wow" baru sibuk-sibuk taip entri. Cuba fikir dalam 24 hours, apa yang kita lakukan?. Mungkin memasak,hangout dengan kawan-kawan?. Benda begitu boleh dijadikan story dalam blog tapi biarlah berpada-pada jangan sampai benda pravicy http://www.emocutez.com pun hendak dicerita. Isu semasa pun boleh dijadikan story, contoh paling senang perkahwinan lisa and yusri, kita boleh taip entri tentang pendapat kita mengenai perkahwinan tersebut.

2. Copy and Paste
Benda macam ni blogger gemar lakukan sebab kita tak perlu perah otak http://www.emocutez.com nak taip entri. Mereka gemar copy paste lirik lagu, berita dari online, dan hal-hal agama. Tapi yang tak sedap di dengar, ada pula si blogger copy paste entri dari blogger lain seperti tutorial, entri dari tulisan blogger sendiri tanpa meminta kebenaran mahupun menulis credit atau link dari entri yang dicopy. Ingatlah, jika anda selalu berbuat begitu, anda tiada identiti sendiri http://www.emocutez.com . Tak salah kita copy paste tapi kenalah tahu adabnya, mungkin kita boleh kreatifkan dengan entri copy paste dengan meletakan pendapat kita dibawah entri copy paste.

3. Short form
Kepada blogger tolonglah elakkan menulis tulisan short form seperti yg, x, dan bkn. Jangan MALAS http://www.emocutez.com menaip tulisan penuh, bukan apa mudahkan pembaca untuk membaca blog anda meskipun mereka faham jika anda menulis short form. Lebih sedap mata memadang jika anda sifar dari short form sekali gus mengurangkan pencemaran Bahasa Melayu yang semakin meruncing.

4. Gambar
Tak letak gambar dalam entri pun tak pe, tak wajib. Tapi sebab gambar ramai orang tetarik untuk membaca entri anda. Kadang-kadang anda tak perlu taip-taip apa pun tapi meletakan beberapa gambar http://www.emocutez.com dalam entri, sudah cukup dapat menyampaikan maksud yang tersirat sebab hanya sekeping gambar orang dapat faham apa benda hendak disampaikan. Tapi kalau hendak entri tu KUAT http://www.emocutez.com, letaklah gambar walaupun anda ambil dari pak cik Google dan jangan lupa letak ayat entri anda.


Itu je yang mampu Cik Miela kongsikan tips untuk korang, tapi kalau korang tak setuju dengan tips ni, Cik Miela tak marah sebab ini cuma perkongsian bukan peraturan. Sory ayat-ayat tips kat atas tadi skema sebab dah lama sangat tak tulis karangan Bahasa Melayu, giler rindu kot. Ok, harap tips-tips nie dapat menbantu korang dalam menulis entri yer.

2 Comments